Studenterkollokvium - Frederik Kofoed Marqversen: Middelalderens krigsmaskiner og hvordan man kaster med ting

Torsdag 15. april 2021,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud. / Zoom

Billedet er af en miniaturemodel af den klassiske blide som i løbet af foredraget vil få sig et cameo.

Vejleder: Dimitri Federov

Alle kender til katapulten og har en rimelig god idé om, hvordan en sådan virker. Den optræder første gang i historien i Grækenland en gang i det 4. århundrede før vores tidsregning. Der skulle sidenhen gå hele 16 århundrede, før vi ser det første store udviklingsmæssige skridt inden for belejringsmaskiner: Bliden (trebuchet på engelsk).

Dette kollokvium vil behandle fysikken bag kastemaskiner med et særligt fokus på bliden i et forsøg på at besvare hvilke mekanismer, der er årsag til dens potentielt lange kasteafstand. Det vil vise sig, at kraftanalyse af systemet er en inviklet sag, så vores fremgangsmåde bliver at anvende den mere avancerede Lagrange formalisme. Resultatet er i sidste ende et sæt differentialligninger, som løses numerisk, hvormed vi får mulighed for at undersøge forskellige blide-konstruktioner uden at få beskidte hænder. Der kan også ses frem til en "real life" demonstration i løbet af foredraget.