Studenterkollokvium, Emma Rostal Sørensen: Fusion: Fremtiden energikilde, eller bare varm luft?

Det indre af tokamakken JET (Joint European Torus) med og uden plasma

Torsdag 30. november 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Vejleder: Karsten Riisager

Ubegrænset, pålidelig energiproduktion uden nogen form for udledning af drivhusgasser eller fare for nedsmeltning. Fusion lyder som noget, der har potentiale til at løse alle vores energiproblemer - men er det faktisk opnåeligt i virkeligheden? Eller bør man opgive drømmen om fusionsenergi og i stedet fokusere på andre energikilder til at afhjælpe den grønne omstilling?

I dette kollokvium vil grundlæggende begreber indenfor fusion og plasmafysik blive forklaret, forskellige tilgange både i den offentlige og den private sektor vil blive gennemgået og nogle af de grundlæggende udfordringer ved fusionskraftværker som energikilde vil blive diskuteret. Til sidst bliver der taget et kig på fremtidens fusions-projekter og de nuværende bud på, hvordan vi måske kan få fusions-drømmen til at gå i opfyldelse.