Studenterkollokvium - Emil Bahnsen: Machine Learning på Kvantecomputere

Mandag 4. marts 2019,  kl. 15:15 - 16:00

Programmering af en machine learning algoritme på en kvantecomputer.

Supervisor: Nikolaj Zinner

En af de vigtigeste aspekter af moderne fysik beskriver opførslen af naturens mindste objekter, og hvordan disse tilsammen udgør vores makroskopiske verden. Kvantemekanik har udviklet sig til en ingeniørmæssig disciplin, og har ført til nye lovende teknologier. En 'kvantecomputer' udnytter disse teknologier til at processerer klassisk information på en kvantemekanisk måde. På den måde kan kvantemekaniske effekter såsom 'superposition' og 'entanglement' trumfe klassisk computerkraft eksponentielt.

Nyere klassiske computerteknologier har betydet eksponentielt øget computerkraft, som sammen med tilgængeligheden af store datasæt, har skabt et nyt paradigme indenfor dataanalyse. Begrebet 'machine learning' dækker over en del af disse metoder, og har ledt til algoritmer med hidtil usete overmenneskelige evner. Trods teknologiske fremskridt er disse metoder stadig begrænset af lagringsplads og processorkraft på klassiske computere, hvorimod anvendelsen af machine learning på kvantecomputere har muligheden for at springe rammerne for disse begrænsninger.