Studenterkollokvium - Danny Jensen: Regnbuen – hvorfor ser vi den?

Mandag 12. marts 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supervisor: Jan Arlt

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor vi ser regnbuen? Har du nogensinde lagt mærke til alle detaljerne i regnbuen?

Siden tidernes morgen har regnbuen fascineret mennesket, og med god grund!

Dette smukke naturfænomen har været genstand for naturvidenskabelig undersøgelse, såvel som almen menneskelig undren i meget lang tid, og det er et fænomen, som videnskaben er i stand til at forklare i meget stor detalje.

I foredraget vil fysikken bag regnbuen blive gennemgået. Lige fra lysets rejse, fra solen til vores øjne, til undersøgelse af, hvorvidt regnbuen er polariseret. Hvor og hvornår skal man kigge efter regnbuen, samt hvor stor og hvor bred regnbuen er, vil også blive gennemgået.

Ved slutningen af foredraget vil du blive i stand til at forklare dine venner og familie, hvorfor farvesekvensen i regnbuen er som den er, hvorfor vi ser to regnbuer, forklare flere detaljer om regnbuen de fleste ikke lægger mærke til, og endda fortælle om andre, sjældne regnbuer du sikkert aldrig har set eller hørt om før.