Studenterkollokvium, Christian Engelbrecht Petersen: Roterende sorte huller

Et roterende sort hul set vinkelret ind på dens rotationsakse. Her kan nogle af egenskaberne af et sådant sort hul ses, såsom lys, der stiger og falder i intensitet, afhængig af lokation, og hvordan skyggen af det sorte hul forvrænges af dens rotation. Illustration af Simon Tyran, notizblock.yukterez.net/viewtopic.php

Mandag 4. december 2023,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supervisor: Steen Hannestad

De vildeste objekter i vores univers er uden tvivl sorte huller. Områder i rummet, hvor tyngdekraften er så stærk, at selv ikke lys kan undslippe, hvis det våger sig for tæt på – hvoraf navnet ”stort hul” kommer.  Men hvad ville der ske, hvis et af disse ekstreme objekter blev sat i rotation? Eksisterer sådan nogle objekter overhovedet i vores univers? Eller er de blot matematiske figmenter, som fremkommer af vores teorier?
Det viser sig, at ikke blot eksisterer roterende sorte huller, men de udgør faktisk langt størstedelen af de sorte huller, som er i vores univers. Roterende sorte huller bibeholder egenskaberne af deres ikke roterende søskende. Udover det tillader deres rotation overlyshastighed i form af fænomenet ”frame-dragging”, hvor selve rumtiden bliver trukket med rundt af det sorte hul. Dette muliggør ”negativ” energi, som kan bruges til at udvinde en enorm mængde energi fra det sorte hul – en proces kendt som Penrose-processen.