Studenterkollokvium, Asger Weeth: Bells Teorem og Skjulte Variable i Kvantemekanikken

En mosaik af John S. Bell, konstrueret af billeder af videnskabsfolk der har bidraget til udforskningen af Bells Uligheder. Credit: Robert Garisto/Physical Review Letters

Mandag 23. oktober 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Aurelien Dantan

I 1935 udgav Einstein, Podolski og Rosen deres berømte artikel, hvori de opstiller et paradoks i kvantemekanikken. Enten er bølgefunktionen en komplet beskrivelse af virkeligheden, med den konsekvens at visse egenskaber ved kvantesystemer, som f.eks. orienteringen af spin, ikke er selvstændige elementer af virkeligheden, eller der må findes underliggende parametre, der bestemmer udfaldet af sådanne målinger. Håbet i EPR-artiklen er netop, at en sådan model med skjulte variable kan konstrueres, for at bevare virkeligheden af kvantesystemers egenskaber. I de efterfølgende år blev flere af sådanne modeller med skjulte variable undersøgt.  Først 30 år senere kunne John S. Bell endegyldigt at besvare spørgsmålet: er det overhovedet muligt at konstruere en model med skjulte variable, hvor hvert system har sine egne uafhængige egenskaber?