Studenterkollokvium - Andreas Kristian Kjeldsen: Mekanikken Bag Golf

Mandag 17. maj 2021,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud. / Zoom

Golf bold der ligger på en fairway

Vejleder: Steen Brøndsted Nielsen

Ofte har vi en tendens til at anse klassisk mekanik som mindre end andre dele af fysikken. Dette kunne dog ikke være længere fra sandheden. Mekanik er en bred og interessant del af fysikken der har langtrækkende konsekvenser for livet og udførelse af det normale på Jorden. Herunder er alle sportsgrene i bund og grund baseret på den klassiske mekanik fx golf.

Den mekanik der ligger til baggrund for et golfslag er kompleks, da en stor del af det afhænger af vindmodstand og rotationseffekter på golfbolden. Ofte ser man bort fra det i litteraturen da det kræver målinger at beskrive og der er ikke nogen simpel numerisk løsning.

Et golf slag kan inddeles i tre hovedkomponenter:

- Impact Sammenstødet mellem køllen og golfbolden

- Carry Boldens bevægelse og bane igennem luften

- Run Boldens afsluttende hoppen og rullen henover jorden indtil den ligger stille

Dette kollokvium vil tage udgangspunkt i forskningsartikler vedrørende sportsgrenen golf og vil beskrive og forklare den relevante fysik der indgår i en golf bolds rejse fra stødet til at den ligger stille langt ude på banen.