Studenterkollokvium, Andreas Bang Pedersen: Attosekund – Hvordan kan man se elektronen

Fotoelektrisk effekt

Mandag 20. november 2023,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Lars Bojer Madsen

Dette års nobelpris blev givet for opdagelsen af attosekund fysik. Men hvorfor er attosekund tidsskalaen så interessant? Dette er fordi elektrondynamik ændres på denne skala. Hvor femtosekund, som længe har været den laveste tidopløsning, er alt for langsom. Studiet af denne dynamik har givet os mere indsigt i hvordan visse elektroneffekter foregår, såsom den fotoelektriske effekt. Hvor det er muligt at måle tidsforskellen mellem ioniseringstider på elektroner i forskellige skaller.  Dette har øget vores forståelse af elektroners bevægelser og deres interaktioner.

Dette kollokvie vil præsentere udviklingen af de nødvendige redskaber. Hvordan man producere lyspulser af attosekund varighed, både i form af en serie af gentagede pulser og isolerede pulser. Metoder til at detektere længden af disse, samt nogle af mange mulighed denne teknologi muliggøre.