Studenterkollokvium - Anders Bo Justesen: Er vi alene i universet?

Torsdag 4. december 2014,  kl. 14:15 - 15:00

Er vi alene i universet?

Anders Bo Justesen

Vejleder: Kai Finster

Torsdag den 4. december kl. 14.15
Fysisk Auditorium

I de seneste år har rumteleskopet Kepler muliggjort opdagelsen af tusindvis af planeter udenfor vores eget solsystem. Dermed åbnes for første gang muligheden for at adressere spørgsmålet ”Er vi alene i universet?”, eller mere videnskabeligt spurgt ”Findes der liv på andre planeter end Jorden?”. Men hvor skal vi kigge efter livet, og hvordan observerer vi egentligt liv på planeter, der ligger lysår væk? Svarene på disse spørgsmål findes ved at undersøge, under hvilke betingelser livet på Jorden opstod, og hvilken påvirkning liv har haft på vores egen planet. Med udgangspunkt i dette kan vi lede efter de aftryk i planeters atmosfærer, der entydigt kan tilskrives liv. Med denne viden kan vi måske komme nærmere en besvarelse af spørgsmålet, om der findes liv et sted derude.