Studenterkollokvium - Anders Bak-Nyhus: Brownske motorer: Fysikken bag molekylære motorer

Torsdag 18. marts 2021,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud / Zoom

Kinesin molekyle, der trækker en perle langs mikrotubuli

Vejleder: Alberto Imparato

Hvordan foregår bevægelse egentligt? Mennesker har ben til at gå, men for helt små organismer og molekyler er bevægelse tilfældigt, i form af Brownske bevægelser. På denne skala har termisk støj stor indflydelse på bevægelsen. Så for at komme fra A til B, kan de enten vente på den langsommelige proces, at det sker tilfældigt, eller de kan tage den direkte vej, men hvordan foregår det?

Her kommer Brownske motorer ind i billedet. Brownske motorer er små ”maskiner”, der ved at bryde termodynamisk ligevægt og rummelig symmetri, kan bevæge sig i bestemte retninger i et rumligt periodisk system.

Jeg vil i dette kollokvium beskrive, hvordan partikler og molekyler i et rumligt periodiske potentiale, kan opnå retningsbestemt bevægelse, ved at gøre brug af den termiske støj, de er udsat for. Herudover vil jeg komme ind på specifikke Brownske motorer, kaldet molekylære motorer, som bruger ATP til at udføre arbejde.