Steen Brøndsted Nielsen udnævnt til professor

Han er pr. 1. februar 2020 ansat som professor i eksperimentel molekylfysik.

Steen Brøndsted Nielsen er pr. 1. februar 2020 ansat som professor i eksperimentel molekylfysik.

Han har været ansat ved Aarhus Universitet siden 2002 og har siden 2007 været lektor ved Institut for Fysik og Astronomi. I oktober fik han sin doktorgrad efter at have forsvaret sin afhandling Photophysical properties of molecular ions - The impact of a microenvironment om molekylers naturlige farver. Målet med forskningen er at opnå fundamental viden om fluorescerende molekylers fotofysik - viden som kan bruges til at udvikle bedre fluorescerende markører til medicinske undersøgelser.

Steen Brøndsted Nielsen blev kandidat i kemi fra Syddansk Universitet i Odense i 1997 og fik sin ph.d.-grad i kemi fra Københavns Universitet i 2000. Gennem sin karriere har han forsket ved blandt andet Yale University og Princeton University.

Steen Brøndsted Nielsen er født i Grenå og bor i dag i Risskov ved Aarhus. Han er gift og har tre børn.

Den nye professor vil holde sin tiltrædelsesforelæsning onsdag den 18. marts kl. 14:15-15:00 i FYS AUD. Tiltrædelsesforelæsningen afholdes i regi af Ole Rømer Kollokvium, men alle (VIP og TAP) er velkomne.