Center for Quantum Optics and Quantum Matter (CQOM) åbner 8. november

Det nystartede Center for Quantum Optics and Quantum Matter åbner 8. november 2017 med et heldagsarrangement i AIAS Auditoriet, bygning 1632. Der er gratis adgang for alle. Det nye center er et lokalt initiativ, hvor 10 forskningsgrupper fra IFA og Kemisk Institut deltager.

CQOM er et forskningscenter til fremme af synergien imellem en række forskningsgrupper på Science and Technology

Formålet med CQOM-centeret er at skabe et forum for gensidig information, kommunikation og inspiration både lokalt, nationalt og internationalt. Det kommer til at ske fortrinsvis via et gæsteprogram og en serie workshops og seminarer. Det første finder sted allerede ved indvielsen af centeret den 8. november.

Forskningsgrupperne arbejder både teoretisk og eksperimentelt indenfor en række kvantefænomener: makroskopiske kvantemembraner, ultrakolde atomare gasser i særlige tilstande, ionkrystaller og enkeltpartikler fanget i eksterne felter eller i kvantevæsker.

På åbningsdagen vil der blive givet en række indlæg, som fortæller om de forskellige aktiviteter, og Richard Schmidt (ITAMP, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics and Harvard University) deltager for at give det første CQOM kollokvium.  Hele dagens program er tilgængeligt

I søjlen på IFAs hjemmeside med arrangementer er der mere at hente om to af indlæggene på dagen.