Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Rosana Martinez Turtos, Adjunkt

Foto: Rosana Martinez Turtos

Fortæl kort om din vej til IFA/AU. Hvor har du været før?

"Jeg er født i Cuba, hvor jeg boede i over 25 år. I 2011, blev jeg færdig med mit speciale i kernefysik og i 2013 startede jeg mine PhD studier i Milano-Bicocca Universitet, Italien. I mellemtiden, var jeg blevet optaget på CERNs sommerskole i 2012, hvilket var en fantastik oplevelse at være i CERN, netop da de offentliggjorde opdagelsen af Higgs bosonen. I 2017, blev jeg færdig med min PhD uddannelse med en afhandling omhandlende hurtige foton emissioner i krystaller og excitonisk luminescens fænomenet i halvledere. Derefter havde jeg en postdoc stilling, ligeledes i CERN. To år senere, i 2019, besluttede min mand og jeg at flytte tilbage til Danmark for at finde og skabe et hjem. Jeg kan huske, at jeg kiggede omkring efter jobmuligheder og Peter Balling havde en postdoc stilling, som passede perfekt til mig. Projektet var om foton-emissioner og luminescens fænomenet, som jeg elsker, med applikationer til medicinsk fysik, som giver mening til mit arbejde. Samtidig var ideerne helt nye, så jeg lavede en ansøgning og det var min vej til IFA".

Hvad lå til grund for dit jobvalg?

"Hvis jeg tænker over det, havde min mors godnat historier, taget ud fra et leksikon, en meget stor indflydelse på min karriere. Jeg kan huske at matematik var lige i min komfort-zone, men fysik var lidt mere udfordrende, hvilket var meget attraktivt. Jeg var ikke god til at lave gode approksimationer, når jeg prøvede at beskrive en proces, eller til selv at udlede, hvad der drev et givent fænomen. Jeg er glad for at jeg har valgt fysik. Det giver mig mening og prioriteringer bliver nemmere, også i mit privatliv".

Nævn tre ting som du værdsætter ved dit arbejde

"Jeg er meget glad for at arbejde her. Danskerne har, hvad jeg tænker, det helt rigtige mind-set for at lave forskning og på den måde, har det været nemt for mig at samarbejde, realisere mine ideer og trives. Arbejdsmiljøet er også meget rart og jeg værdsætter frokostkulturen, hvor vi allesammen sidder sammen, studerende og professorer ved samme bord.

Jeg kan give et konkret eksempel. Jeg startede min kontrakt, da jeg var gravid i 4. måned, så jeg arbejdede 4 måneder og tog på barselsorlov i omkring 1 år. I begyndelsen, var jeg ikke så sikker på, hvordan tingene ville fungere, men halvandet år efter kan jeg se at det går rigtig godt. Jeg har mit eget forskningsprojekt, hvor jeg vejleder en PhD studerende sammen med Brian Julsgaard og jeg har lige fået et nyt DFF støttet forskningsprojekt samme med Peter Balling. Peter har også lånt mig fint lab udstyr til mit nye laboratorium.

Jeg har altid følt mig velkommen her og det har en stor værdi".

Fortæl om din forskning. Hvad er det mest spændende forskningsresultat du har opnået? Det nyeste?

"I løbet af mine PhD studier, kiggede jeg efter nogle foton-emission mekanismer som kommer fra et såkaldt excitonisk molekyle eller en biexciton. Emissionerne var blevet reporteret til at være stabile ved stuetemperatur i 2D materialer, og ideen var at bruge det som en tids-tagger til at detektere gamma-fotoner for at komme ned i tid opløsning af gamma detektion til omkring 10ps. Det var ikke så nemt, fordi gamma-fotoner er svære at lokalisere og deres energi ikke kan fastholdes inden i 2D materialer af nanometerstørrelsen, men vi fandt en vej omkring dette, hvilket har åbnet nye muligheder indenfor hurtig timing forskning. For nylig, har vi publiceret en artikel, hvori vi viser at 3D dose imaging er mulig ved indfangning af et lavt antal elektroner i krystalgitteret af et wide-band gap dielektrikum. Artiklen kan findes her:  https://www.nature.com/articles/s41598-022-12255-9."

Hvor er dit yndlingssted på IFA?

"Jeg bygger mit eget laboratorium nede i kælderen, som hedder Exciton-lab. Jeg har modtaget masser af hjælp fra mange her og det giver mig en god fornemmelse, når jeg åbner labdøren".

Hvad laver du i din fritid?

"Min søn er 2,7 år gammel og min fritid er lig med familietid. Lige nu, lærer vi at cykle med pedaler og det er rigtig sjovt".