Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Anne E. B. Nielsen, Lektor

Foto: Anne E. B. Nielsen

Fortæl kort om din vej til IFA/AU. Hvor har du været før?

"Jeg har været studerende og ph.d.-studerende ved IFA. Jeg har også været ved Stanford University i Californien, Max-Planck-Institut für Quantenoptik i München og Max-Planck-Institut für Physik komplexer Systeme i Dresden".

Hvad lå til grund for dit jobvalg?

"Jeg har altid været meget interesseret i naturvidenskab, så jeg har ikke været i tvivl om, hvad jeg ville. Der har været en målrettet plan hele vejen".

Nævn tre ting som du værdsætter ved dit arbejde.

"At jeg i høj grad selv kan bestemme, hvad jeg gør. At der altid er nye og spændende forskningsmæssige udfordringer at gå i gang med. At vejlede studerende og postdocs".

Fortæl om din forskning. Hvad er det mest spændende forskningsresultat du har opnået?

"Min gruppe leder efter og undersøger usædvanlige egenskaber af kunstigt byggede kvantemekaniske objekter udsat for f.eks. lave temperaturer og/eller stærke magnetfelter. Vi arbejder bl.a. med topologi, ikke-termiske effekter, fraktaler og kvasikrystaller. Det mest spændende forskningsresultat er altid det, vi er i gang med at undersøge lige nu".

Hvor er dit yndlingssted på IFA?

"Mit kontor. Midt mellem skrivebordsstolen og tavlen".

Hvad er din faglige passion?

"At man kan tænke sig frem til utroligt meget ud fra utroligt få grundlæggende principper. Udfordringerne i at foreslå og finde svar på komplicerede forskningsspørgsmål".

Hvad laver du i din fritid?

"Jeg kan godt lide at være aktiv udendørs, især løb, cykling, vandreture og bueskydning. Jeg kan også godt lide at reparere og bygge ting".