Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Mette Sand Kalaee, Laborant AMS gruppen

Foto: Mette Sand Kalaee

Fortæl kort om din vej til IFA/AU. Hvor har du været før?

"Det lå ikke helt i kortene at jeg engang skulle blive ansat på IFA, da jeg ved min studentereksamen i fysik dumpede fordi den berømte klap desværre gik ned til den mundtlige eksamen… ;-) Men tilbage i sensommeren 2015 besluttede jeg, at der skulle ske noget nyt og jeg søgte stillingen som laborant i AMS gruppen her på IFA og blev samme år fastansat i oktober måned, en beslutning som jeg endnu ikke har fortrudt. Kemi har altid interesseret mig, og da det ikke var muligt at uddanne sig til Kemiingeniør her i Aarhus i 90’erne valgte jeg, efter et fjumreår på Matematik og Datalogi på AU at tage uddannelsen som laborant i stedet. Tilbage i 1996 blev jeg færdig med uddannelsen som laborant, og blev umiddelbart herefter ansat ved MLK Østjylland – som senere kom til at hedde Fødevareregion Nord. Her havde jeg 9 lærerige år, hvor jeg fik stor erfaring med mange forskellige kemiske analyser af fødevarer og arbejdede med en bred vifte af kromatografi.Med nysgerrighed, og lyst til at lære mere, søgte jeg videre og blev ansat ved Teknologisk Institut i 2006, igen som laborant, og senere i 2013 som Kvalitetskoordinator samme sted. Her fik jeg stor erfaring med kvalitetsstyring og metodeudvikling inden for mange forskellige kemiske analyser der spændte bredt fra miljø, offshore-, medicinal- samt fødevare- industrien. Min vej her til IFA har ikke været den direkte vej, men det har givet mig en god ballast og erfaring til at løse mine opgaver som laborant i laboratoriet og som arbejdsmiljørepræsentant med fokus på kemi sikkerhed."

Hvad lå til grund for dit jobvalg?

"Tænk sig at komme til at arbejde i Danmarks eneste kulstof-14 daterings laboratorium...! Da jeg i sin tid så stillingen som laborant i AMS gruppen syntes jeg det ville være vildt spændende hvis jeg fik mulighed for at blive en del teamet og være med til at lave kulstof-14 dateringer, et helt andet felt end det jeg hidtil havde arbejdet med. Arbejdet i laboratoriet et lidt anderledes end hvad man er vant til som kemilaborant, men stadig interessant og langt fra alle dage er ens. Der er dage og perioder med rutine arbejde men, der arbejdes også ind i mellem med udviklings opgaver og den mulighed for afveksling mellem opgaverne er meget rart nu og da. Dertil kommer også muligheden for at arbejde med forskellige faggrupper, studerende og med folk fra udlandet, hvilket er meget givende og som gør hverdagen endnu mere spændende og sjovt at møde ind på arbejdet."

Hvilken arbejdsbedrift er du mest stolt af?

"Som laborant i AMS gruppen er vi involveret i mange forskellige forskningsprojekter på tværs af forskellige fagområder, men et at de nyeste forskningsprojekter som jeg er stolt af at have været en del af sammen med de andre i AMS gruppen, er de analyseresultater vi har været med til at tilvejebringe til denne artikel i Nature https://www.nature.com/articles/s41586-021-04240-5 Vi har i vores gruppe været med til forbedre kalibreringskurven ved at analysere årringe af træ for ændring af kulstof-14 i atmosfæren, samt analysere mange af de arkæologiske fund fra vikingetiden, der er blevet udgravet i Ribe, og dermed komme med et mere præcist bud på, hvornår vikingetiden begyndte."

Hvor er dit yndlingssted på IFA?

"Et af mine yndlingssteder på IFA er selvfølgelig de flotte laboratorier i AMS gruppen, som vi har på 3. sal i bygning 1522. Laboratorierne er lyse, flotte, indbydende og imponerer mange gæster, når de kommer på besøg. Men prikket over i’et er selvfølgelig udsigten på 7. sal, - især på vandsiden. Udsigten på vandsiden er smuk på en solrig dag hvor man kan se helt over til Mols, men også udsigten ud over AU’s gule tage er et skønt syn, når man lige tager sig tid til at nyde udsigten på en travl dag."

Hvad laver du i din fritid?

"De der kender mig rigtig godt vil vide, at jeg når jeg har fri, så elsker at have garnfibre mellem fingrene… Jeg strikker rigtig meget når jeg kan komme til det, både fordi jeg elsker at være kreativ, men også fordi det er med til at give ro i hovedet efter en travl dag på arbejdet, eller hvis man har lidt for meget at tænke på. På mig virker det meditativt at strikke, og jeg elsker at se hvordan de forskellige maskekonstruktioner og farvekombinationer ændrer sig efterhånden som arbejdet skrider fremad og til slut bliver til et flot og brugbart produkt."