Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Steen Hannestad, Professor

foto: Steen Hannestad (PURE)

Fortæl kort om din vej til IFA/AU. Hvor har du været før?

"Jeg startede på fysikstudiet her på IFA i 1990 og blev PhD herfra i 1997. Derefter var jeg på Max-Planck instituttet for fysik i München, på NORDITA (som dengang lå i København), og på SDU inden jeg i 2005 vendte tilbage til IFA."

Hvad lå til grund for dit jobvalg?

"Jeg har altid været interesseret i ”hvor ting kommer fra”. Begge mine forældre er arkæologer, så det er muligvis der det kommer fra.

Den interesse gjorde det naturligt at være særligt interesseret i fundamental partikelfysik og kosmologi. Da IFA ikke havde en stor gruppe i partikelfysik endte det med kosmologi, og det har jeg bestemt ikke fortrudt."

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

"En typisk dag starter med at checke hvilke nye preprints der er kommet på arxiv siden i går, samt at skrive/besvare emails. Vi har gruppemøde hver formiddag i kosmologigruppen, så det er der en del af den daglige snak med studerende og postdocs foregår."

Nævn tre ting som du værdsætter ved dit arbejde.

"Der er rigtig mange ting jeg værdsætter ved mit arbejde, allermest nok den daglige interaktion med yngre forskere og studerende."

Hvilken arbejdsbedrift er du mest stolt af?

"Da jeg var yngre, ville jeg helt sikkert have snakket om nogle af mine forskningsresultater som det vigtigste. Men efterhånden har jeg erkendt, at langt den vigtigste del af mit arbejde har været alle de dygtige studerende og yngre forskere jeg har været med til at uddanne."

Hvad er det bedste ved at undervise / formidle?

"At videregive sin egen glæde ved faget og forklare, hvorfor det er så spændende."

Har du gode råd mht. undervisning? Evt en god teknik?

"Jeg er nok et af de få mennesker, der stadig sværger til brug af tavle og kridt i forbindelse med undervisning."

Fortæl om din forskning. Hvad er det mest spændende forskningsresultat du har opnået? Det nyeste?

"Det mest spændende har været gennem årene at have været med til at starte ”astropartikelfysik” som forskningsområde – altså ideen om, at man kan bruge astrofysik til at lære ting om partikelfysik, der kun dårligt lader sig undersøge i eksperimenter."

Hvad laver du i din fritid?

"Jeg har i mange år døjet med problemer med nakken og har haft flere diskusprolapser. Jeg har fundet ud af, at regelmæssig træning er med til at holde problemet nede, så i min fritid dyrker jeg atletik – primært sprint over korte distancer."