Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Jens Jacob Iversen, Finmekaniker

Foto: Jens Jacob Iversen (PURE)

Fortæl kort om din vej til IFA/AU. Hvor har du været før?

"Mine første år på IFA for længe, længe siden, var som fysikstuderende. Det var spændende, sjovt og til tider hårdt! Efter et par år stod det klart for mig at fysiker skulle jeg ikke være, men forlade IFA ville jeg nødigt. Jeg havde set det mekaniske værksted og tænkte at dér ville jeg gerne have læreplads. Jeg gik til værkføreren Uffe og spurgte om han og værkstedet ville tage mig i lære, og noget tøvende fik jeg plads - jeg var jo studerende, så havde jeg overhovedet håndelag? Efter endt læretid og et par tidsbegrænsede ansættelser (jo jo, det er jo universitet) blev jeg fastansat."

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

"Min arbejdsdag ser vidt forskellig ud alt afhængigt af om jeg er på værkstedet eller om jeg er ved vindtunnelen.
På værkstedet starter dagen med at få bragt orden i verden over en kop kaffe sammen med Manse. Ofte arbejder jeg med projekter af længere varighed som er konstrueret af dygtige kolleger i samråd med en forsker. Det er mit job at fremstille mekaniske dele ud fra arbejdstegninger som konstruktøren har lavet. Bedst som jeg har taget den første spån på drejebænken, opstår et spørgsmål som jeg stiller til konstruktøren, som stiller det til forskeren, som stiller det til elektronikafdelingen, som giver mig et svar. Og derfor er værkstedet et godt sted at være.
Ved vindtunnelen starter dagen med at få bragt orden i verden over en kop te sammen med Jon. Hvis vi har gæster der laver forsøg, er mit job at sørge for at pumpen pumper, vinden blæser, støvet støver, sandet fyger, kuldioxiden fryser og jorden skrider. Heldigvis ikke alt på én gang men tit flere ting på samme tid. Og derfor er vindtunnelen et godt sted at være.
Om jeg på en given dag er i værkstedet eller ved vindtunnelen, så gør jeg mit bedste for at komme i kantinen og spise frokost med søde kolleger. Her er muntert, gæstfrit og varmt at være - det føles som meget mere end 19 grader. Og derfor er kantinen det bedste sted at være."

Hvad er det bedste ved at undervise / formidle?

"I værkstedet har vi typisk 2 lærlinge. Det er en fornøjelse at se dem blive grebet af faget, efterhånden som de bliver sikre i de forskellige discipliner. Deres nysgerrighed er smittende og forpligtigelsen til at lære fra sig bliver til en glæde for samme."

Hvad laver du i din fritid?

"Natur og i særlig grad at se på fugle betyder alverden for mig. Den umiddelbare glæde ved at se og mærke naturen er det vigtigste, men oplevelsen bliver endnu større når jeg får en dybere viden om den. Jeg cykler gerne i den, naturen, og tager somme tider billeder af den. Helst på et gammelt filmkamera som er både langsomt og besværligt."