Kom og hjælp TESS på vej

Natten mellem mandag og tirsdag er der rumopsendelse og hygge i Fysisk Auditorium

mandag 16. april 2018, kl. 23:00 - tirsdag 17. april 2018, kl. 01:00

Aarhus

SAC
TESS satellitten i sin bane imellem Jorden og Månen

Kort tid efter midnat imellem mandag den 16. og tirsdag den 17. april bliver NASA-satellitten TESS opsendt fra Cape Canaveral i Florida, og astronomerne på Aarhus Universitet følger opsendelsen spændt.  Det kan du også være med til - enten hjemme fra sofaen, eller ved at møde op på Aarhus Universitet og være med sammen med andre interesserede.

Vi viser opsendelsen klokken 00:32 på storskærm i Fysisk Auditorium, een af vore lokale TESS-eksperter, PhD studerende Anders Bo Justesen, Stellar Astrophysics Centre fortæller om sin del af projektet, og vi håber at få SKYPE-kontakt til de tre af vore forskere, som er med i Florida for at følge opsendelsen derfra.

TESS skal måle bitte små ændringer i lysstyrken for nogle af de klareste stjerner; dels for at lære mere om stjernernes indre, med den teknik, der kaldes asteroseismologi, og dels for at søge efter flere exoplaneter end de tusindvis, vi allerede kender til.

Stellar Astrophysics Centre ved Aarhus Universitet kommer til at står for distributionen af de videnskabelige data fra TESS til alverdens astronomer.

Vi åbner døren til venstre for hovedindgangen til Institut for Fysik og Astronomi klokken 23. Det er i Ny Munkegade 120, (Bygning 1523-318); ved den øverste P-plads - men vær opmærksom på de særlige parkeringsregler, også om natten.

Alle er velkomne, og der er gratis entré.

TESS under afprøvning. Satellitten vejer cirka 350 kg.

Den flotte model af TESS i fuld størrelse er udstillet for tiden på Steno Museet, og til Forskningens Døgn den 26. april er der foredrag, fortællebord og klippe-klistre-bord i Stakladen. Her kan du høre og spørge om både TESS projektet og om de mange andre spændende emner, som astronomerne i Aarhus arbejder med.