Jørgen Christensen-Dalsgaard modtager Crafoord prisen

Den 16. maj fik Jørgen Christensen-Dalsgaard overrakt Crafoord-prisen i astronomi for 2024.

Foto: Patrik Lundin/ Kungl. Vetenskapsakademien
Foto: Hans Kjeldsen

Jørgen Christensen-Dalsgaard får prisen sammen med Douglas Gough fra University of Cambridge, UK og Conny Aerts fra KU Leuven i Belgien. Prisen blev givet for udvikling af asteroseismologi som metode og anvendelsen af asteroseismologi til at undersøgelse af Solen og andre stjerner.

Prisen blev overrakt af den svenske kronprinsesse Victoria og selve prisoverrækkelsen fandt sted i Beijer Hall, Kungl. Vetenskapsakademien (Royal Swedish Academy of Sciences).

Den faglige motivation for prisen i astronomi blev beskrevet af Nikolai Piskunov fra Uppsala Universitet. Nikolai forklarede anvendelsen af asteroseismologi til undersøgelse af stjerner bl.a. ved brug af en vandmelon.

Man kan undersøge vandmelonens overflade i stor detalje, men kan ikke se ind i kernen. Men hvis vi slår på vandmelonen, kan lyden fortælle os om egenskaberne bag overfladen. På samme måde kan bølger som observeres på Solens og stjernernes overflade bruges til at undersøge Solens og stjernernes indre ved den teknik som kaldes asteroseismologi.

Det har givet detaljeret viden om stjernernes energiproduktion, stjernes udvikling og alder, stjerners indre rotation og den kemiske sammensætning af stof inde i stjernerne.

Det er for et helt livs forskning i Solen og stjernerne, at Jørgen Christensen-Dalsgaard modtog Crafoord-prisen.

Foruden prisen i astronomi blev også Crafoord-prisen i matematik givet til Claire Voisin fra CNRS Paris i Frankrig.

Læs mere om prisen her.