IT-udvalg, 11.12.2012

Mødereferat

IT-udvalgsmøde,

tirsdag 11. december 2012 10:00, Institut f. Fysik og Astronomi.

Tilstede: Søren Frandsen, Karsten Riisager, Torben Worm, Niels Carl W. Hansen (ref)

Afbud: Niels Egede Christensen

Dagsorden:

1. Ny formand (Forslag: Niels Carl)

2. IT support

3. Mail/Kalender

4. Eventuelt

1. Niels Carl blev valgt. IT-udvalget består nu af:

Karsten Riisager

Niels Egede Christensen

Søren Frandsen

Torben Worm

Niels Carl W. Hansen

2. IT support

Søren Frandsen varetager ganske mange forsknings-IT driftsopgaver, som han gerne vil aflastes for. Det drejer sig primært om opgaver for Astronomi, og har typisk karakter af Linux-drifts- opgaver. De kræver dog så meget faglig- og teknisk- indsigt at AUIT ikke umiddelbart kan overtage dem. Også andre steder på IFA er der behov for hjælp til Linux og forsknings IT. Der eksisterer en uformel organisation på området som indtil nu har løst opgaverne på ad-hoq basis, men man skal "kende de rigtige" for at få hjælp. IT-udvalget retter henvendelse til Instituttet om en løsning, der kunne være at ansætte en person (Eric ?) i 5-10 timer pr. uge til at varetage disse opgaver.

3. Exchange mail og kalender.

Det meste af dokumentation til de nye Exchange mail- og kalender-systemer er til Windows/Outlook-brugere. Der er imidlertid mange ansatte på IFA, der benytter andre platforme f.eks. Mac eller Linux, eller som benytter Web udgaven.  For disse (mange) brugere er der ikke megen hjælp at hente, og igen må der tys til uformel hjælp. IT-udvalget foreslår at der oprettes - og vedligeholdes! - et site med guidelines og "best practices" for ALLE platforme. Det kunne f.eks. være en opgave for IFAs IT-studentermedhjælp. Forslaget sendes til Instituttet.

4. Eventuelt

Søren Frandsen spurgte til, hvad fremtidsudsigterne er for "den gamle webserver" (~brugernavn -siderne) og Lifa-maskinerne, samt hvor ansvaret for disse systemer er placeret. Niels Carl spørger AUIT.