Institutforum 2/2012

REFERAT AF MØDE NR. 2/2012 i Institutforum ved Institut for Fysik og Astronomi den 11. december 2012 kl. 9.30

Til stede: Lars Andersen (formand), Hans Harhoff Andersen, Peter Balling, Niels Hertel, Hans Fynbo, Liv Hornekær, Nils Byg Jørgensen, Hans Kjeldsen, Nils Randlev Hundbøl, Peter Lange, Frank Mikkelsen, Nanna Ravn Rasmussen, Jacob Sherson, Jens Vestergaard, Nikolaj Zinner.

Observatører: Ruth Laursen, Henrik Kragh Sørensen og Ulrik Uggerhøj

Referent: Ruth Laursen

Institutleder Lars Andersen bød velkommen og foreslog en kort præsentationsrunde, da alle medlemmer og observatører var til stede ved dette møde.

1.       Godkendelse af dagsorden

Ingen havde kommentarer til dagsordenen.

2.       Godkendelse af referat fra 4. september 2012

Referatet havde været udsendt til godkendelse.

3.       Drøftelse af AU strategi 2013-20

Universitetets udkast til strategi for 2013-20 var udsendt til høring ved Institutforum den 19.11.2012 med en svarfrist til AU til 14.12.2012. Mange af medlemmerne havde kommentarer til strategien, og efter en længere drøftelse besluttedes det at alle kommentarer skulle koordineres af Nikolaj Zinner. Instituttet har efterfølgende fremsendt de indkomne kommentarer til rektoratet.

4.       Drøftelse af kriterier ved varige ansættelser

Fakultetets udkast til kriterier ved varige ansættelser var udsendt til høring ved Institutforum den 19.11.2012 med en svarfrist til 1.2.2013.

Institutlederen gennemgik dokumentet og der var efterfølgende en kort debat om indholdet.

Institutforum tog det fremsendte udkast ad notam.

5.       Meddelelser fra institutlederen, herunder instituttets økonomi

Institutlederen redegjorde for hovedindholdet i den nye økonomimodel, som er på vej. Modellen afviger væsentligt fra de principper som vi kender og har brugt i mange år, bl.a. vil alle lønninger inkl. VIP-løn blive en del af instituttets økonomi, ligesom overhead, eksternt finansierede ansættelser, fællesudgifter m.v. også indgå. Institutlederen vil – så snart vi kender vores 2013 budget -  fremlægge det for alle medarbejdere ved et informationsmøde.

6.       Gymnasierelaterede aktiviteter

Til mødet forelå et oplæg fra Jens Holbech, der sætter fokus på de mange ressourcer, der i dag bliver brugt på forskellige gymnasierelaterede aktiviteter. Det skal i den nærmeste fremtid diskuteres hvilke aktiviteter vi tror virker, og om kvaliteten i de forskellige tiltag er i orden. Ulrik Uggerhøj er instituttets repræsentant i dette arbejde.

7.       Drøftelse af arbejdet i Institutforum

På grund af tidsnød måtte dette punkt udsættes til næste møde, hvor det kommer på som første punkt.

8.       Orientering fra Akademisk Råd

Peter Balling havde under drøftelserne af punkterne 3 og 4 tilkendegivet de holdninger der var fremlagt i Akademisk Råd.

9.       Eventuelt

Intet.