Institutforum 1/2013

REFERAT AF MØDE NR. 1/2013 i Institutforum

ved Institut for Fysik og Astronomi

den 22. maj 2013 kl. 12.00-14.00

Til stede: Lars Andersen (formand), Hans Harhoff Andersen, Peter Balling, Hans Fynbo, Nils Byg Jørgensen, Hans Kjeldsen, Nils Randlev Hundebøl, Peter Lange, Frank Mikkelsen, Nanna Ravn Rasmussen, Jacob Sherson, Nikolaj Zinner.

Afbud fra: Niels Hertel, Liv Hornekær, Jens Vestergaard.

Observatører: Ruth Laursen, Henrik Kragh Sørensen og Ulrik Uggerhøj.

Referent: Ruth Laursen.

1.       Godkendelse af dagsorden

Ingen havde kommentarer til dagsordenen.

2.       Godkendelse af referat fra 11. december 2012

Referatet havde været udsendt til godkendelse.

3.       Drøftelse af arbejdet i Institutforum

Drøftelserne tog udgangspunkt i forretningsorden for Institutforum, fastsat af rektor, jf. vedtægt for Aarhus Universitet § 26, stk. 1.

Hovedformålet er at sikre idéudvikling, kvalitet m.v. i alle akademiske spørgsmål. Der bør foregå drøftelse af væsentlige spørgsmål inden for forskning, talentpleje, videnudveksling og uddannelse. I forretningsordenen er foreslået en række emner til planlægning af et årshjul for institutforum.

Der udspandt sig en længere debat om emnerne samt forummets fremtidige arbejdsform, og det blev besluttet at udarbejde et udkast til årshjul til næste møde i efteråret.

Under punktet blev også den planlagte Talentuddannelse debatteret, og Ulrik Uggerhøj gav en redegørelse for det hidtidige arbejde. Flere medlemmer fandt det ønskeligt at Talentuddannelsen havde været drøftet i Institutforum, men det har ikke været muligt af tidsmæssige årsager.  Det har til gengæld været drøftet ved et 2-dages VIP-seminar i Vejle, samt i Uddannelsesudvalget. Ulrik redegjorde også for det nyligt afholdte stiftende møde med Fysiks aftagerpanel den 17.5. Aftagerpanelets forslag om eventuelt at gøre orientering om erhvervsmuligheder obligatorisk i forbindelse med perspektivering for de studerende på første år, blev frarådet af de studerende i Institutforum.

4.       Meddelelser fra institutlederen, herunder instituttets økonomi

• Institutlederen redegjorde for hovedindholdet i den nye økonomimodel, som er indført i 2013.  Modellen afviger væsentligt fra de principper, som vi kender og har brugt i mange år. For eksempel er alle lønninger inkl. VIP-løn nu en del af instituttets økonomi, ligesom overhead, eksternt finansierede ansættelser, fællesudgifter m.v. også indgår. I forbindelse med overgangen til nyt regnskabssystem har vi desuden den udfordring, at vi endnu ikke har fået rapporter, hvilket betyder at mange VIP-er ikke kan følge forbrug og budget i deres bevillinger.
  • Institutlederen henviste til et debatmøde om beslutningsoplæg om sammenlignelige vilkår for VIP-ansatte den 31. maj kl. 9.30 i Aud. D2. Mødet afholdes sammen med iNANO og Math, og alle er velkomne. Det oprindelige oplæg har tidligere været i høring i Institutforum.

5.       Orientering fra Akademisk Råd

Peter Balling refererede drøftelser omkring de sammenlignelige vilkår fra debatten i Akademisk Råd. I Akademisk Råd havde der været fokus på karrieremuligheder og tenure track. Også emnerne ph.d.-uddannelsen, økonomi og håndtering af godkendelsen af bedømmelsesudvalg havde været debatteret i AR.

6.       Eventuelt

På næste møde vil institutlederen på opfordring give en kort orientering om instituttets udvalg.

Lars Andersen/Ruth Laursen