IFAstuderende får offentliggjort artikel i anset astronomitidsskrift

Artikel i Astronomy & Astrophysics som resultat af kursus og studiegruppe.

Stjernehoben NGC 6791 fotograferet med Keplersatellitten. Kilde: NASA

I E2020 udgaven af kurset "Astronomi fra observation til vidensformidling" har de studerende bl.a. fået erfaring med de forskellige aspekter af videnskabelig publikation inden for området observationel astronomi ved at arbejde direkte på en konkret artikel. Dette gælder både dataanalyse og beskrivelsen heraf gennem tekst og figurer. Efter kurset er artiklen blevet færdiggjort gennem en frivillig studiegruppe med nogle af de studerende.

”Det har været interessant at være en del af den proces der skal til for at skrive en rigtig artikel, og se for sig selv hvordan man kommer fra databehandling til det endelige produkt” siger Jacob Bay Thomsen, som har bidraget til analysen af radialhastighedsmålinger via spektre fra Very Large Telescope i Chile.

VLT UT-1 - 4 på Paranalobservatoriet i Chile har leveret stjernespektrene. Foto: ESO

”Det er en ting at påbegynde en artikel og lave alt det der står i den, men noget helt andet at skulle igennem alt det der sker bagefter for at få lov til at udgive den. Det er jo en meget relevant at opleve hele den her proces som fysikstuderende, hvis man en dag selv skal gøre det.” tilføjer Marta Lønne Jensen, som bl.a. har undersøgt variabilitet af den undersøgte dobbeltstjerne via fotometri fra Kepler rumteleskopet.

”Det har været en rigtig god oplevelse, og mit indtryk er, at det har motiveret de studerende at være direkte involveret i videnskabeligt arbejde. Vi vil bygge på disse erfaringer, når vi også arbejder på en videnskabelig artikel i dette efterårs udgave af kurset. Der er i øvrigt stadig mulighed for tilmelding!”, udtaler kursusansvarlig Karsten Brogaard.

Artiklen, som bl.a. handler om måling af præcise og nøjagtige stjerneparametre, og derigennem aldersbestemmelse af stjernehoben NGC6791, er nu godkendt til publikation i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics. For de nysgerrige kan en pre-print udgave allerede nu læses her.