IFA vinder ERC Synergy bevilling 2022

IFA fysiker Thomas Pohl har sammen med Arno Rauschenbeutel fra Humboldt Universitet Berlin og Sebastian Hofferberth fra Bonn Universitet fået tildelt den prestigefyldte ERC Synergy bevilling fra det europæiske forskningsråd.

Fra venstre: Arno Rauschenbeutel (Berlin), Thomas Pohl (Aarhus) and Sebastian Hofferberth (Bonn). Copyright ErBeStA / Sebastian Pucher.
Illustration af en nanoskala optisk fiber, hvori fotoner er koblet til ensembler af mesoskopiske atomer, der hver især opfører sig som et kæmpe superatom.  Copyright Humboldt Universität zu Berlin.
Illustration af en nanoskala optisk fiber, hvori fotoner er koblet til ensembler af mesoskopiske atomer, der hver især opfører sig som et kæmpe superatom. Copyright Humboldt Universität zu Berlin.

Forskerne vil i deres projekt, “Superatom Waveguide Quantum Electrodynamics” (SuperWave), skabe et helt nyt optisk medium bestående af tusinder af atomer, der opfører sig som en enkelt kollektiv enhed, som er koblet til lys i en optisk nanofiber. Fiberen er tyndere end diameteren på atomerne, og med det nye system vil forskerne undersøge et endnu ukendt regime i kvanteoptisk forskning, hvor lys kan opføre sig som et eksotisk nyt fotonisk stof. Projektet vil lede til nye indsigter, der kan resultere i kvanteteknologiske anvendelser.

Flere detaljer om SuperWave projektet kan tilgås på Humbolts Universitets presse hjemmeside (https://www.hu-berlin.de/en/press-portal/nachrichten-en/october-2022/nr-221026).

ERC Synergy Grants

360 ansøgninger var indsendt ved den første ERC Synergy Grant runde under EU's Horizon Europe programmet. Finansieringen, der beløber sig på 295 millioner euro i alt, vil bistå grupper af to op til fire eliteforskere til at samle komplementerende evner, viden og ressourcer i ét ambitiøst projekt.

De 29 vindende projekter involverer 105 primære forskere som vil udføre deres forskning ved universiteter og forskningscentre i 19 lande spredt ud over Europa og verden over. (Kilde: Det europæiske forskningsråd).

Mere information kan tilgås på det europæiske forskningsråd ERC officielle presse hjemmeside