Aarhus Universitets segl

IFA inviterer lokale piger til Girls’ Day in Science

Når det den 5. oktober går løs til den landsdækkende kampagnedag Girls’ Day in Science slår Institut for Fysik og Astronomi dørene op og inviterer lokale skole- og gymnasiepiger indenfor.

Til Girls’ Day in Science viser vi pigerne den spændende verden af naturvidenskab, teknologi og IT, der venter dem i danske virksomheder og organisationer. De ser, at teknologi og naturvidenskab betyder noget for mennesker. På IFA kan man sigte mod stjernerne, universet og galakserne, eller dykke ned i fysikkens forunderlige verden, der hvor atomer, molekyler og partikler hersker. Pigerne får en smagsprøve på, hvad IFA byder på i forhold til uddannelse og fremtidige karrierespor, og vil på dagen møde nogle af vores seje kvinder, som vil fortælle om deres vej mod en astronomi/fysik-uddannelse og hvilke områder de lige præcis har valgt at specialisere sig i. På dagen vil der også være besøg i kælderen og der vil blive udført eksperimentforsøg i vores laboratorier.

”Vi vil prikke til deres nysgerrighed, og forhåbentligt åbne øjnene op for noget de ikke har set før. De vil møde engagerede studerende på gangene, høre inspirerende oplæg fra vores kvindelige rollemodeller, og få en føling for studielivet og uddannelsesretningerne på IFA,” siger Mai Korsbæk, Center Manager på Center for Complex Quantum Systems og medarrangør på Girls' Day in Science på IFA. 

”Vi deltager i Girls’ Day in Science for bl.a. at gøre op med den stereotype opfattelse af STEM fagene, som noget kun drenge vælger. Det kan være svært at vælge en retning i livet, hvis man ikke har rollemodeller at spejle sig i. Vi vil vise pigerne, at de ikke står alene i deres overvejelser og sætte rammerne for en dag fyldt med motivation, inspiration, refleksion og nye fortællinger,” afslutter hun.  

Pigerne skal mødes med rollemodeller, der deler deres personlige historie om uddannelse og karrierevalg, og så får de praktisk erfaring med at arbejde med naturvidenskab og teknologi.

Adjunkt, Mia Sloth Lundkvist ved Institut for Fysik og Astronomi har meldt sig som rollemodel og fortæller om hendes forventninger ved at deltage på dagen: ”Jeg håber at kunne videregive en lyst til at forfølge lige præcis de drømme, man har. I særdeleshed vil jeg gerne gøre opmærksom på, at en uddannelse inden for STEM er spændende, udfordrende og for alle.”

Programmet for pigerne kan ses her: https://nvhus.nemtilmeld.dk/1168/
 
Det er Naturvidenskabernes Hus, der står bag Girls’ Day in Science. Her fortæller direktør og ekspert i piger og STEM, Maiken Lykke Lolck, at dagen betyder meget for pigerne:  

Vi ser, at pigerne engagerer sig på en anden måde, når de er afsted alene. De træder f.eks. ikke ind i de sædvanlige stereotyper, hvor de måske lader drengene tage over, når der skal undersøges og eksperimenteres. Derudover får de mulighed for at se og opleve, at man kan gøre en kæmpe forskel med naturvidenskabelige kompetencer,” fortæller hun og fortsætter: 
 
“Mødet med rollemodeller hos arrangørerne er også et bærende element i Girls’ Day in Science, fordi vi ved, at det er vigtigt at møde nogen, man kan spejle sig i, når man skal træffe valg om uddannelse.”


Girls’ Day in Science 2022

Girls’ Day in Science er en årlig landsdækkende kampagnedag, hvor virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet åbner dørene for flere tusinde piger fra grundskoler og gymnasier indenfor til at arbejde med praktiske og virkelighedsnære aktiviteter inden for STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Her bliver pigerne inviteret indenfor for at deltage i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops. Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.

Evaluering af Girls’ Day in Science 2021
På vegne af Naturvidenskabernes Hus og Teknologipagten har Rambøll Management Consulting gennemført en evaluering af Girls’ Day in Science. Her svarer 86 % af pigerne blandt andet, at det var en god og lærerig dag. For lærernes vedkommende er det 91 %. 74 % af pigerne svarer desuden, at de blev inspireret af rollemodellerne på dagen, og 82 % af pigerne siger, at de har fået indblik i hverdagen på et sted, der beskæftiger sig med naturvidenskab eller teknologi. 71 % siger, at de fik mulighed for at løse spændende opgaver relateret til naturvidenskab eller teknologi.


Læs evalueringen her: https://www.nvhus.dk/nyheder/ny-evaluering-girls-day-in-science-goer-en-positiv-forskel/