Gymnasieelever arbejder selvstændigt med topaktuel stjerneundersøgelse

En af nattehimlens mest kendte stjerner, Betelgeuse, falmer, og mens astronomer på hele kloden observerer stjernens udvikling, følger danske gymnasieelever med på sidelinjen. De sidder nemlig i første parket til nyeste viden fra astronomiens verden med undervisnings-iBogen Astronomi.

Foto: Forlaget Systime

Nyeste viden fra astronomiens verden er ikke længere forbeholdt astronomerne. Også landets gymnasieelever kan følge med i det nyeste nye, og således følger gymnasieelever og professionelle astronomer nu sideløbende en falmende stjerne: Betelgeuse fra stjernebilledet Orion.

De rum- og stjerneinteresserede elever har siden 2018 haft adgang til aktuelle, astronomiske data fra forskningens verden i iBogen Astronomi, som er en interaktiv online undervisningsbog fra forlaget Systime. iBogen bliver løbende opdateret af forfatterne, som alle arbejder eller har arbejdet professionelt med astronomi, når der kommer nye målinger og resultater fra astronomiens verden. Det handler nemlig om at give de meningsfyldte data videre, så de unges interesse og nysgerrighed fastholdes, siger en af bogens tre forfattere, Torben Arentoft.

- De unge hjerner får i nogle af bogens kapitler stort set samme data til rådighed som astronomer fra hele verden, og det gør faget spændende. For eksempel kan eleverne arbejde med exoplaneter og analysere data fra NASA’s rumteleskop Kepler. Hvis eleverne laver analysen grundigt, når de faktisk frem til de samme resultater, som NASA og de professionelle astronomer når frem til, siger han.

Unik mulighed tiltrækker unge

Muligheden for at følge med i Betelgeuses udvikling fik 40 gymnasieelever til at bruge en aften i Viborg Katedralskoles observatorium, og det var en helt unik mulighed, fastslår forfatter og professor Hans Kjeldsen fra Aarhus Universitet.

- Forskere fra hele verden er i dialog om, hvad der sker med stjernen, og vi er endnu ikke sikre på, hvad der egentlig er forklaringen på fænomenet. Det er jo herligt, for på den måde er gymnasieeleverne ikke fuldstændigt bundet af forskernes forklaringer og konklusioner i deres fortolkning af, hvad der sker, siger han.

På nattehimlen er Betelgeuse gennem et halvt år falmet så meget, at den nu lyser bare 1/3 af sin normale lysstyrke.

- Det betyder meget for de unges interesse, at de har adgang til den nyeste viden og selv kan følge med i udviklingen. Astronomien bliver mere fascinerende og spændende, når den rykker så tæt på eleverne, forklarer Thomas M. Amby, der er lektor i fysik og astronomi ved Viborg Katedralskole.

Astronomi for alle åbner ny verden

Generelt tiltrækker astronomi stadigt flere unge studerende på landets ungdomsuddannelser. På landsplan havde 887 studenter i 2019 haft astronomi i løbet af deres uddannelse, oplyser Børne- og Undervisningsministeriet. Bare 520 studenter havde det samme på eksamensbeviset i 2005.

- Det er vigtigt at fastholde interessen for faget, og det gør vi ved at gøre astronomien forståelig og tilgængelig. Det er spændende at være med, når tingene sker, og iBogen giver nogle helt andre muligheder for at bringe forskningen tæt på eleverne, end de klassiske, trykte undervisningsbøger gør, siger Torben Arentoft.

Se hvordan det gik for sig, da 40 elever mødtes for at observere Betelgeuse.