Gæsteforlæsning - Klemens Kappel: Vidensformidling og vidensskepsis - en etisk og demokratisk udfordring?

Torsdag 17. maj 2018,  kl. 14:00 - 15:00

Mogens Zieler stuen, Fredrik Nielsens Vej 2-4

Vidensformidling og vidensskepsis - en etisk og demokratisk udfordring?

Gæsteforelæsning

Professor Klemens Kappel, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Købehavns Universitet

Torsdag d. 17. maj 14-15 i Mogens Zieler stuen, Fredrik Nielsens Vej 2-4, 8000 Aarhus C

Alle er velkomne

Professor Klemens Kappel er uddannet læge og filosof på Københavns Universitet og skal de næste tre år stå i spidsen for forskningsprojektet Convergent Ethics and Ethics of Controversy, der er støttet af Novo Nordisk Fonden med 10 millioner kroner. Forskningsprojektet skal forklare den modstand i befolkningen, som lovende nye gen-teknologier ofte bliver mødt med, når de bliver præsenteret for offentligheden. I oplægget vil Klemens Kappel komme ind på psykologiske mekanismer, der gør, at vi mennesker har en tendens til at fokusere på de fakta, der bekræfter vores politiske eller ideologiske identitet og hvordan vidensskepsis i befolkningen, godt hjulpet på vej af ny informationsteknologi, udfordrer forskerne og videnskaben.

Hvilke demokratiske udfordringer står vi over for i en tid, hvor fakta og videnskab ikke nødvendigvis trumfer? Og hvordan sikrer vi en faglig, frugtbar og oplysende debat mellem forskere og kritiske borgere, som kræver dialog og forklaringer, om noget, der for mange er kontroversielt?

Arrangør: Akademisk Råd Health

Henvendelse vedr. arrangementet kan rettes til lbs@au.dk