Fredagsforedrag - Kristian Hvidtfelt Nielsen: Camp Century: USA’s koldkrigsby og atombase under indlandsisen

Fredag 22. maj 2015,  kl. 15:15 - 16:00

Aud. D1

FREDAGSFOREDRAG

Camp Century: USA’s koldkrigsby og atombase under indlandsisen

Kristian Hvidtfelt Nielsen, Center for Videnskabsstudier (CSS)

Tid: Fredag d. 22. maj, kl. 15.15-16.00 (kage, te og kaffe fra kl. 15.05)
Sted: Auditorium D1

Under den kolde krig byggede USA en militærbase under Grønlands indlandsis. Camp Century hed basen, og den var forsynet med sin egen lille atomreaktor til varme- og elforsyning. Til den danske regerings store fortrydelse fortalte amerikanske journalister vidt og bredt om ”byen under indlandsisen”, som basen blev kaldt. Kun få vidste, at Camp Century var første skridt i en storstilet forsvarsplan, der havde til hensigt at installere flere hundrede mellemdistanceraketter med atomsprænghoveder i jernbanetunneler under isen. På grund af isens bevægelser, dansk modstand mod USA’s ekspansive sikkerhedspolitik i Grønland og interne stridigheder i USA blev Project Iceworm, som det store projekt hed, aldrig til noget. I foredraget vil jeg fortælle den utrolige historie om USA’s koldkrigsby og atombase under indlandsisen – og vise et lille filmklip fra Camp Century.

---------------------

Hvad er fredagsforedrag?
Fredagsforedragene planlægges af studerende og er åbne for alle. Foredragenes mål er først og fremmest at give studerende indblik i forskningen, der foregår på instituttet, men også at inspirere til valg af bachelor- og specialeprojekter.
Niveauet ligger, så man kan følge med, når man har gennemført de to første år på fysik- eller nanostudiet. Studerende på 1. og 2. år er stadig meget velkomne.

Se også: phys.au.dk/foredrag/fredagsforedrag/