Studenterkollokvium, Ebbe Maru Storm Sørensen: Mekanikkens historie

Sir Isaac Newton's Principia

Mandag 2. oktober 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Kristian Hvidtfelt Nielsen

Kollokviets formål er at oplyse, om de personer og idéer, som har formet teori og forskning indenfor mekanik igennem historien. Vi starter i antikkens Grækenland med Platon og Aristoteles (ca. 400-300 f.v.t.), som beskriver bevægelse fra et metafysisk og filosofisk synspunkt. Herfra vil vi komme ind på flere prominente teorier og personer fra den sene del af antikken frem til Newtons (ca. 1600 e.v.t.), som har været med til at forme fysikken, til hvad den er i dag.

Der vil være fokus på, hvordan forskningen skifter karakter fra en filosofisk og teoretisk disciplin til at have fokus på eksperiment og empiri. En ændring som er markant, når man sammenligner Platon/Aristoteles fremgangsmåde med Newtons.

Kollokviet udforsker, hvordan sammentidens handel, økonomi og tro påvirker disse strømninger.