De tunge drenge pifter efter LISA

Professor Thomas Tauris har regnet på, hvordan det lyder, og det beskriver han i en nylig artikel med titlen "Disentangling Coalescing Neutron Star–White Dwarf Binaries for LISA" i tidsskriftet Physical Review Letters.

To hvide dværge i tæt dans får Universet til at svinge

Tyngdebølger er det hotteste lige nu i astrofysikken, fordi det endelig er lykkedes at måle dem og de har revolutioneret mulighederne for at studere fysik under ekstreme forhold. De udsendes blandt andet når kompakte stjerner, som for eksempel sorte huller, neutronstjerner eller hvide dværge støder sammen og skaber et skvulp i Universets tyngdefelt. Tyngdebølger kan med nogen ret sammenlignes med lydbølger, og lyden af sådan et sammenstød ligner et pift - på engelsk et chirp - altså et fløjt, som stiger skarpt i tonehøjde og styrke til sidst. 'Faconen' på piftet kan fortælle en masse om de kompakte stjerner, som skaber signalet, og det er det, Thomas Tauris har regnet på.

To hvide dværge i tæt dans skaber tyngdebølger. Billede: NASA

Emnet i artiklen er tætte stjernepar hvor en hvid dværg smelter sammen med en neutronstjerne eller en anden hvid dværg, og det viser sig ud fra teoretiske beregninger, at det med målinger vil vaere muligt at skelne hvilken type sammenstød, der er tale om samt at bestemme deres egenskaber nøjagtigt - i praksis kan de dog ikke måles endnu. Den type sammenstød giver nemlig meget svage tyngdekraftssignaler, og dem kan vi med de nuværende tyngdebølgeteleskoper endnu ikke gøre os håb om at detektere. Men det kommer!

En mulig konfiguration for LISA. Billede:ESA

Med LISA (Laser Interferometry Space Antenna) satellitterne vil det kunne lade sig gøre. LISA er tre ens satellitter, som skal kredse om Solen i en bane, som ligner Jordens. De er udstyrede med lasere, som gør det muligt konstant og meget nøjagtigt at måle afstanden på 2,5 mio. km imellem dem, så man kan se, om den lokale rumtid et kort øjeblik oscillerer fordi en tyngdebølge passerer. Thomas Tauris er i god tid, for efter planen bliver LISA opsendt af Den europæiske Rumfartsstyrelse ESA i 2034, men det er netop i disse år at det teoretiske arbejde skal laves og så har vi tid til at glæde os!

Artiklen i Physical Review Letters er her

Thomas Tauris vil i øvrigt være Senior Fellow ved AIAS (Aarhus Institute of Advanced Studies) fra 1. february 2019.