COVID-19 lukker SONG-teleskopet på Tenerife

Det automatiserede SONG-teleskop på Tenerife kræver ikke bemanding til at udføre observationerne af stjerner, men alligevel har Corona-virussen tvunget lederne af SONG-projektet til at lukke ned for observatoriet i mindst to uger.

COVID-19-pandemien, der lige nu lukker verden ned, tvinger nu også SONG-projektet til at lukke ned for stjerneobservationer. Projektet, som ledes af ansatte ved Aarhus Universitet, er et netværk af teleskoper flere steder på Jorden. Det første teleskop i netværket står på Tenerife, hvor det hver nat, så længe vejret tillader det, observerer stjerner til astronomer rundt om i verden. Lige indtil nu.

Spanien har indført nye restriktioner på grund af corona-virussen, og blandt andet betyder det, at personale på observatoriet ikke er tilladt, og at al ikke-essentiel arbejde stoppes. Teleskopet på Tenerife fungerer helt automatisk, men der skal altid være mulighed for at kontakte nogen på stedet i tilfælde af nødsituationer, og det kan der ikke være, som situationen er nu. Dermed må SONG holdes lukket.

”Det overrasker mig ikke, at vi nu skal holde lukket, men jeg havde et lille håb om, at siden vi nu kun har brug for én kontaktperson på standby, at der så var mulighed for at holde observatoriet kørende,” siger SONG-manager Mads Fredslund Andersen.

Nedlukningen rammer forskellige forskere, heriblandt forskere og studerende fra Aarhus Universitet, der har fået tildelt SONG-observationstid netop nu og som dermed ikke kan få de data, de ønskede. En af dem er ph.d.-studerende Emil Knudstrup, som har brug for at følge en specifik exoplanet-kandidat fra TESS-satellitten, som netop nu er synlig fra Tenerife og interessant at undersøge nærmere.

”Det går jo ud over de astronomer, der har fået tildelt observationstid med vores teleskop på Tenerife i denne periode, men vi tager selvfølgelig ingen chancer med hverken mandskab eller sikkerhed af vores udstyr. Så da det blev besluttet, at der ikke må være personale på observatoriet, besluttede vi i samarbejde med vores kolleger på Tenerife at lukke SONG-teleskopet ned”, forklarer Mads Fredslund Andersen.

Udmeldingen er i første omgang, at observatoriet skal være lukket til minimum den 9. april.