Artikel i Nature Materials: Liv Hornekær, Philip Hofmann m.fl.

Graphen med brintmolekyler

Lektor Liv Hornekær, Institut for Fysik og Astronomi, og lektor Philip Hofmann, Institut for Lagerringsfaciliteter (ISA) og Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), står i spidsen for et projekt, som kan give anledning til lynhurtige computere og supereffektive sensorer. Forskergruppen har, ved at anbringe brintmolekyler i et nano-mønster på graphen, forvandlet graphenen til en halvleder. Disse egenskaber giver graphen et stort potentiale, som fremtidigt materiale i mikrochips. Resultaterne er publiceret i Nature Materials 14. marts 2010. Foruden Liv Hornekær og Philip Hoffman er følgende personer ved Aarhus Universitet forfattere på artiklen: Richard Balog, Bjarke Jørgensen, Louis Nilsson, Mie Andersen, Emile Rienks, Erik Lægsgaard, Flemming Besenbacher og Bjørk Hammer.

Direkte link til nyheden på science.au.dk.

Direkte link til artiklen i Nature Materials.