Artikel i Nature: Jacob Friis Sherson

Postdoc Jacob Friis Sherson, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, præsenterer i Nature nye banebrydende forskningsresultater som trækker tråde tilbage til Niels Bohrs ideer om at alt stof kan optræde som både bølger og partikler og opfylder en årtier gammel drøm: Det er lykkes at tvinge en diffus sky af ultrakolde atomer på bølgeform – i et Bose-Einstein-kondensat – til at materialisere sig som partikler – som enkelte atomer.

Med forskernes nyudviklede mikroskop kan vi for første gang se et billede af disse ultrakolde atomer som det tilmed er lykkedes forskerne at samle i verdens koldeste krystal.

De nye resultater er ikke kun af fundamental videnskabelig interesse – de åbner mulighed for teknologiske fremskridt for kvantecomputere og superledende el-kabler.

Link til hele nyheden på science.au.dk.

Link til artiklen i Nature, publiceret online 18. august 2010 www.nature.com.