Til alle jer fra nogen af os

Danmark sender til HR 8832 - får vi nogensinde svar?

Stellar Astrophysics Centre, Aarhus Universitet og DR sender venlige hilsener til planeterne omkring stjernen HR 8832

Aarhus Universitet og DR i samarbejde

Det er forskerne ved Stellar Astrophysics Centre ved Aarhus Universitet, som i samarbejde med DRs P1 har arrangeret udsendelsen af signalet, og har skrevet en introduktion til hilsnerne fra danskerne. Hilsnerne blev indsamlet under og efter samsendingen imellem radio og TV i DR-programmet P1liveX den 25. oktober, og nu er de blevet omformatteret til et signal, som kan afsendes med det finske radioteleskop.

Hermed kommer Aarhus Universitet med i en meget eksklusiv gruppe, nemlig de, som i tidens løb med vilje har sendt beskeder ud i verdensrummet.

Vi har sendt alle beskederne som de er blevet indsendt. Det har altså ikke været en konkurrence om at skrive det bedste – alle har fået deres besked med (vi forbeholdt os ret til at frasortere useriøse beskeder, men det har ikke været nødvendigt. Alle indsenderne har været yderst seriøse)

Hilsen fra os   Her er teksten i sin helhed. Den blev sendt fra Finland for første gang fredag den 13. november 2015 imellem klokken 13:45 og 14:15. Se transmissionsøjeblikket på video.

Vi vil have danskerne til at tænke

Vi har ingensomhelst sikkerhed for, at signalet nogensinde bliver modtaget og forstået, så hvorfor sende det?

En af initiativtagerne, professor Hans Kjeldsen fra Stellar Astrophysics Centre, siger: "Vi håber selvfølgelig på svar, selvom det er meget usandsynligt at vores besked overhovedet bliver opfanget. Vi har valgt en stjerne, som er så tæt på, at nogen af os har en lille chance for at opleve svaret. Dette her har vi også gjort for at få danskerne til at tænke over vores plads i rummet og vores rolle her på Jorden. Vi har tænkt meget over indholdet i introduktionen, hvor vi fortæller en masse med få ord. Vi bruger et enkelt ordvalg for at gøre oversættelsen lettere. Det har glædet os meget at se, at det ikke har været nødvendigt at luge useriøse indlæg væk. De, der har skrevet en hilsen har virkelig tænkt over tingene, på hver deres måde, selvom den danske humor, som også ligger bag nogle af hilsnerne, vil gå tabt i oversættelsen hos en interstellar civilisation. Måske!"

Drømmeopgave og dyster fremtidsstemning

Det blev besluttet med meget kort varsel op til radio- og TV-udsendelsen, at der skulle sendes en hilsen til HR 8832. Opgaven med at skrive introduktionen til hilsnen blev overladt til Stellar Astrophysics Centres kommunikationsmedarbejder B.Sc. Ole J. Knudsen: "Det var en glædelig overraskelse, og en drømmeopgave at få. Der er ikke mange, som har fået chancen for at sende en besked til en fremmed civilisation. Det her bliver nok det største, jeg får lov at gøre i min karriere!  Heldigvis har jeg i mange år interesseret mig for kommunikation med andre civilisationer, så tankegangen var ikke så fremmed. For at få en anden vinkel på teksten allierede jeg mig med en god bekendt, Cand. scient. anth. Mathilde Højrup, som er etnograf og antropolog, og vi synes, vi har produceret en tekst, som har bredde, dybde og aktualitet, og som vi kan være stolte af. Nu får vi se, hvad modtagerne synes!".  Mathilde Højrup supplerer: ”Hilsnerne fra de forskellige er jo virkelig interessante.  Hvis vi skulle tage dem som et udtryk for stemningen herhjemme, så ser det ikke ud til, at disse danskere ser så lyst på fremtiden for vores planet.”