CCQ's participation in the Danish Science Festival 2023

The Danish Science Festival is an annual week-long festival taking place in April. The festival is comprised of more then 700 lectures and events around Denmark. The festival attract around 70,000 visitors every year.

The purpose of the Danish Science Festival is to:

• Celebrate the fundamental element of research: curiosity
  • Establish a meeting point between researchers and the general public
  • Showcase how research and innovation contribute to solving social challenges and issue
  • Support public engagement in research and enhance the relationship between researchers and the general public.

This year, CCQ is contributing with speed lectures, presented by our young researchers on Wednesday 26 April 2023 in Preben Hornung Stuen and Richard Mortensen Stuen located in Stakladen at Aarhus University, Fredrik Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C. Admission is free and doors are open for all.

Come and join us and listen to interesting talks from our PhD students, and explore Stakladen which is transformed into a playground for curious minds!

We look forward to seeing you at this year's Festival of Research at Aarhus University!

For more information about the Festival of Research 2023, go to the main webpage: https://www.au.dk/forskningens-doegn/

Speed lectures on 26 April 2023 at Stakladen, AU

Richard Mortensen Stuen

Kl. 15.25: Fremtidens ledninger

En superleder kan lede strøm, uden at der tabes energi. Det har store perspektiver i forhold til udnyttelsen af energikilder og kan tilbyde en ny batteriteknologi. Kom og hør om det kvantemekaniske fænomen superledning, hvor partikler 'snakker sammen' på helt bestemte måder – og få et indblik i atomernes vilde verden.

Oplægsholder: Jens Havgaard Nyhegn, ph.d.-studerende, Center for Complex Quantum Systems
Forskningsområde: Kvantefysik

Kl. 16.00: Sådan fanger vi ioner – et møde mellem lys og stof

Oplev, hvordan fysikere indfanger og undersøger elektrisk ladede atomer, kaldet ioner, ved hjælp af laserlys og elektriske felter. Vi kan studere ionerne individuelt og blive klogere på deres fundamentale kvantemekaniske aspekter. Ionerne kan indgå i komplekse, ordnede strukturer kaldet Ion-Coulomb-krystaller med spændende kollektive egenskaber, som potentielt kan danne fundamentet for kvantecomputere, der  f.eks. kan bruges til at løse komplekse problemer indenfor kvantekemien.

Oplægsholder: Frederik Tribler, ph.d.-studerende, Center for Complex Quantum Systems
Forskningsområde: Ionfældefysik

Preben Hornung Stuen

Kl. 15.05: Kvasipartikler: en kollektiv dans

I fysikkens verden findes en særlig type af partikler kaldet kvasipartikler. De er særlige, fordi de kun findes, når en masse andre partikler vekselvirker – lidt ligesom at en bølge på vandet ikke findes i et enkelt vandmolekyle, men derimod kun kan findes, når der er mange vekselvirkende vandmolekyler. Kvasipartikler er vigtige i forståelsen af f.eks. elektronik og er særdeles interessante i kvantefysik. Få en introduktion til de finurlige kvasipartikler og deres egenskaber.

Oplægsholder: Christian Saugbjerg Lange, ph.d.-studerende, Center for Complex Quantum Systems
Forskningsområde: Teoretisk kvantefysik