CCQ's participation in the Danish Science Festival 2021

The Danish Science Festival is an annual week-long festival taking place in April. The festival is comprised of more then 700 lectures and events around Denmark. The festival attract around 70,000 visitors every year.

The purpose of the Danish Science Festival is to:

• Celebrate the fundamental element of research: curiosity
  • Establish a meeting point between researchers and the general public
  • Showcase how research and innovation contribute to solving social challenges and issue
  • Support public engagement in research and enhance the relationship between researchers and the general public.

In 2021, CCQ contributed with online speed lectures and a virtual lab tour.

Online Speed lectures and Virtual Lab Tour 28 April 2021

Online Speed Lectures

15:00/ 16:30: Den femte tilstandsform: Bose-Einstein kondensatet

I folkeskolen lærer vi om de tre grundlæggende tilstandsformer i naturen: gas, væske og fast form. Nogle har måske endda hørt om den fjerde tilstandsform, plasmaet. I dette foredrag tager jeg jer med ind i kvantemekanikkens forunderlige verden. Den fortæller os, at der findes en langt mere eksotisk tilstandsform: Bose-Einstein kondensatet. Så tag med ud på en ekstraordinær rejse, hvor atomer fanges og køles af lasere. Og hør om, hvordan dette får millioner af atomer til at opføre sig som én samlet bølge.

Oplægsholder: Kristian Knakkergaard Nielsen, Post doc, Center for Complex Quantum Systems

Kl. 18.00/ 19:30: Ionfældefysik - Et interaktivt videomøde med atomer

Oplev hvordan fysikere på Aarhus Universitet fanger, ser, manipulerer og undersøger elektrisk ladede atomer i forsøget på at afdække universets gåder. De fangede atomer indgår i eksotiske ordnede strukturer kaldet Ion-Coulomb-krystaller med spændende kollektive egenskaber, som fx kan benyttes til at simulere andre former for stof eller til at bygge kvantecomputere. Man kan også nøjes med at fange ét enkelt atom og foretage nogle af de mest præcise målinger på atomer i verden, som bl.a. kan bruges til at definere hvor langt et sekund er.

Oplægsholder: Emilie Hindbo Clausen, ph.d.-studerende, Center for Complex Quantum Systems

Virtual lab tour

Kl. 15.00: Besøg det koldeste sted i universet

Kom med på en virtuel rundvisning i laboratorierne og oplev, hvordan kvantemekanikken gemmer sig for os i de mindste strukturer af stof og derfor er vanskelig at observere. Når et atom nedkøles til ekstremt lave temperaturer, tæt på det absolutte nulpunkt, kan vi se kvantemekanikken i aktion og teste, hvor godt vi forstår den.

Rundviser: Jan Arlt, Lektor, Center for Complex Quantum Systems