Studenterkollokvium Torsten Groth Nielsen: Ionisation af ædelgasser med synchrotronstråling

Mandag 24. april 2017,  kl. 14:15 - 15:00

FysAud

Torsten Groth Nielsen

Ionisation af ædelgasser med synchrotronstråling

Vejleder: Henrik Bjerregaard Pedersen

Det nye XRING laboratorie er bygget op ved synkrotronstrålingsfaciliteten ASTRID2 indenfor de sidste to år. Med dette laboratorium er det blandt andet muligt at studere fotoabsorption og -ionisation samt ion-molekyle reaktioner. Laboratoriet indeholder tre forskellige opstillinger; en gascelle, en kombineret RF-ionfælde og QMS, og en krydset foton-ion opsætning. I dette kollokvium vil der være fokus på kommissioneringen af de to første opstillinger. Med gascellen er tværsnit for både fotoabsorption og -ionisation af ædelgasser blevet målt og tværsnittene er blevet sammenlignet med tidligere eksperimenter. Med RF-fælden er relative ionisationstværsnit blevet målt og kalibreret. I kollokviet vil jeg fortælle om synkrotronstråling, fotoionisation og vores resultater fra laboratoriet.