Studenterkollokvium, Pieter Hessel Harkema: Hvad er en klimamodel

Torsdag 9. november 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Christoffer Karoff

I marts 2023 udgave IPCC den samlede udgave af dets sjette vurdering rapport. Rapporten indsamler og vurderer viden om klimaforandringer og dets følger. Viden som i høj grad bygger på avancerede modelleringer af klimasystemet.

Dette oplæg sigter efter en bred introduktion til modellering af klimaet med et fokus op den underlæggende fysik.

Klimamodellering er et bredt, interdisciplinært felt, som indeholder en bred vifte af forskellige modeller, der varierer i kompleksitet og dimensionalitet. En simpel energi balance model kan illustrere tankeprocessen i modelkonstruktionen, mens cirkulations modeller lægger op til en diskussion af vores forståelse af deterministiske komplekse systemer.

Gennemgående er, at atmosfæren og hydrosfæren agerer på forskellige tidsskalaer. Dette udgør ikke kun en udfordring for koblingen af deres respektive modelleringer, men ligger også til grund for mange af klimaet egenskaber.