Studenterkollokvium - Nikolaj Jørgensen: Når fysikken bliver kold og beskidt: Urenheder i Bose-Einstein kondensater

Mandag 1. maj 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Nikolaj Jørgensen

Når fysikken bliver kold og beskidt: Urenheder i Bose-Einstein kondensater

Supervisor: Georg Bruun

Date student colloquium: 1. maj 2017

I 1995 – 70 år efter Einstein og Bose forudså deres eksistens teoretisk – lykkedes det første gang at lave et Bose-Einstein kondensat(BEC) eksperimentelt. Siden da er interessen i kolde atomer steget markant, og især her på Aarhus universitet sker der megen forskning indenfor netop dette felt. Sidste år lykkedes det forskere fra Aarhus universitet som de første i verden, at skabe og udforske stillestående urenheder i et BEC. I dette kollokvium vil vi fortsætte i deres fodspor og teoretisk udlede, hvordan urenhederne påvirker BEC’et, når de bliver givet en lille impuls i modsætning til at stå fuldstændig stille. Dette sker ved først at gennemgå hvordan man beskriver et vekselvirkende BEC. Dernæst gennemgår vi vekselvirkninger mellem et BEC og urenheder og hvordan man kan bruge andenordens perturbationsteori til udregning af energien, bølgefunktionen og den effektive masse af urenheden.