Studenterkollokvium, Andreas Vaagholt Flarup: Kan en blide kaste et 90kg tungt skyts 300m?

Blider er også blevet brugt i populærkultur fx i computerspillet Age of Empires: II

Torsdag 11. april 2024,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Steen Brøndsted Nielsen

Alle har nok hørt om middelalderens kastevåben, deriblandt katapulten, før. Dog var der et belejringsvåben, der kunne kaste tungere ting længere: Bliden.
Bliden ansås som det uovertrufne indenfor belejringsvåben inden krudtets fremtræden, og blev hyppigt brugt af begge sider i middelalderens krige fx korstogene.

I løbet af dette kollokvium vil der blive forsøgt at beskrive bliden ved hjælp af Lagrange formalismen, da bliden er en indviklet maskine. Resultatet bliver, at finde frem til et par koblede differentialligninger, som kan løses numerisk.
I løbet af kollokviumet vil der også blive forsøgt at besvare det helt store spørgsmål: Kan en blide kaste et 90kg tungt skyts 300m?