Nyt om kæmpestjerner, som er tre gange tungere end Solen: Shaking, but not stirred!

Karsten Brogaard, som er tilknyttet SAC ved Aarhus Universitet, og hans forskergruppe har netop offentliggjort en artikel om kæmpestjerner med rystelser; konvektion på overfladen.

Shaken not Stirred with a star as olive. illustration: KB Foto: illustration: KB

Forskerne har studeret kæmpestjerner i stjernehoben NGC6866, og overraskelsen er, at der er en meget mindre opblanding med stoffet i stjernernes dybere lag end hidtil forventet - der er ingen omrøring.

Hobstjerner har nogenlunde samme alder; i dette tilfælde 0,43 +/- 0,05 milliarder år, og oprindelige grundstofsammensætning, og det gør dem til rigtig gode forsøgskaniner for astronomernes stjerneudviklingsmodeller.

Pressemeddelelsen om opdagelsen kan findes her, og hele forskningsartiklen, som er offentliggjort i tidsskriftet Astronomy and Astrophysics er her.