Mød en medarbejder på IFA

Månedens bidrag fra Christina Kjær, postdoc

Foto: Marjun Danielsen, AU Foto.

Fortæl kort om din vej til IFA/AU.

"Jeg begyndte på fysikstudiet på IFA i år 2010 og fik min PhD i 2019. Under min PhD-uddannelse tilbragte jeg tid på School of Chemistry på The University of Melbourne. Siden har jeg været ansat som postdoc i Lars H. Andersens gruppe og nu ved Steen Brøndsted, hvor jeg laver forskning indenfor gasfase-spektroskopi, særligt fluorescensspektroskopi."

Nævn tre ting som du værdsætter ved dit arbejde.

"Jeg værdsætter at jeg arbejder i et team, hvor vi samarbejder godt og sammen løser store og små udfordringer. At vekselvirke med de studerende og have dem med i laboratoriet.  Derudover synes jeg, at det er fedt, at vi altid er ved at udvikle noget nyt – typisk en instrumentopgradering, så vi kan lave nye type målinger eller forbedre de nuværende."

Hvilken arbejdsbedrift er du mest stolt af?

"Jeg har været med til at bygge et instrument, der kan måle fluorescens fra kolde molekylære ioner isoleret i vacuum (LUNA2). Jeg var med i hele processen, fra design, opsætning af detektorer, optik, software mm, til at måle det første signal. Det var både spændende og udfordrende!

Med instrumentet kan vi måle både absorption og emission fra molekylære ioner, og benytte spektrene til at forstå, hvordan den elektronisk anslåede potentielle energioverflade ser ud, og hvad der påvirker et molekyles lysudsendelse."

Hvor er dit yndlingssted på IFA?

"Det må være altanen på syvende sal ved ”Sky Lounge” mødelokalet, hvor Fysisk Fredagsbar tidligere holdt til. Udsigten over vandet og byen fås ikke bedre."

Hvad laver du i din fritid?

"Jeg har to små børn på knap 1 år og knap 2,5 år, så (næsten) al min tid går med at bygge LEGO, grave i sandkasser eller læse historier om Gurli Gris. Derudover bliver jeg altid i godt humør, når jeg tilbringer tid i mit drivhus. Tomat- og agurkeplanter har en afstressende effekt på mig, så jeg glæder mig til at foråret for alvor kommer."