Mød en medarbejder

Denne måneds bidrag er Professor og viceinstitutleder, Lars Bojer Madsen

Lars Bojer Madsen
Lars Bojer Madsen underviser

Fortæl om din vej til IFA.

I løbet af gymnasiet blev jeg interesseret i matematik og fysik, så jeg startede mine studier efter 12 måneders militærtjeneste. På universitetet kvalificerede jeg mig til ph.d.-studiet og afsluttede min ph.d. i 1998 i teoretisk atom-, molekylær- og optisk fysik. Efter et par år som post-doc forsker ved Max Planck Instituttet for Kvanteoptik i München, kom jeg tilbage til Aarhus og formåede at opnå talentstipendier, indtil jeg blev ansat som lektor i 2006. Det var som at vinde det akademiske lotteri, kun med flere ligninger og færre pengepræmier.

Nævn tre ting, du elsker ved dit job.

Jeg synes, det er meget meningsfuldt at arbejde med studerende, både til undervisning og i supervision. Det er fantastisk, når vi sammen gør fremskridt i vores viden. Jeg kan godt lide udfordringen i at arbejde med udvikling af ny teori og udforskning af nye fysikprocesser. Jeg finder det yderst tilfredsstillende, at det er muligt at redefinere eller genopfinde min forskning i løbet af karrieren.

I afdelingsledelsen synes jeg gerne, at jeg bidrager positivt til at belyse spørgsmål, kvalificere beslutninger og præge afdelingens fremtid. Jeg nyder virkelig arbejdet med ledergruppen. Det er dejligt, når vi alle (VIP og TAP og studerende) på IFA har fælles oplevelser. For eksempel for nylig, da vi havde chancen for at lære om Oppenheimer, inklusive filmoplevelsen. Eller i oktober, hvor vi skal til picnic.

Hvad er den bedste del af undervisningen?

Der er mange. I undervisningen er det bedste, når jeg (tror jeg) lykkes med at skabe inspirerende og motiverende undervisningspraksis, der stimulerer de studerendes læring. Den bedste del af supervision er, når de studerende til sidst tager tøjlerne i deres projekter og kommer med egne originale ideer. Pludselig er jeg ikke bare en supervisor; Jeg er en "eventyrer i opdagelsens ukendte territorium." – som ChatGPT ville udtrykke det.

Fortæl os om din forskning. Hvad er det mest spændende forskningsresultat, du har opnået?

Min forskning spænder over to områder: at skabe nye teorier og anvende dem på uudforskede fænomener, ofte sammen med vores eksperimentelle kammerater. Hvis vi taler spænding, fortjener mit arbejde med molekyler i intense femto- og attosekunds-laserimpulser og udviklingen af tidsafhængig many-body teori fokus. Meget af dette arbejde ville ikke være muligt uden Center for Videnskabelig Databehandling Aarhus, hvor de meget professionelle systemadministratorer sikrer en smidig drift af den højtydende computerfacilitet. I øjeblikket dykker mine elever og jeg ind i den spændende verden af stærk laserfelt-manipulation af kondenseret stof-systemer – et varmt emne, der lover spændende opdagelser. Hold øje med spændende udviklinger fra mit stjerneforskerhold!

Hvad laver du i din fritid?

Jeg bruger min fritid sammen med familie og venner. Vandring og jogging er mine flugtveje fra kvanteriget af ligninger og ledelsesmæssige anliggender. Jeg kan også godt lide at lade som om, jeg er en tenorsaxofonist, selvom det har været en sæsonbestemt koncert i årevis. Måske skulle jeg snart støve den sax af....Og selvfølgelig har jeg en tårnhøj stak bøger på mit natbord. Jeg kan godt lide at begynde at læse i et par af dem på én gang, men desværre afbryder min smartphones sirenekald ofte mine litterære eventyr. Det er en moderne fysikers evige kamp: viden versus "kattevideoer".