IFA er med i arbejdet, når Europas største åbne kvantecomputere skal etableres på Niels Bohr Instituttet.

Det er netop blevet offentliggjort, at Innovationsfonden har investeret 39,6 mio kr i projektet, der styrker Danmarks infrastrukturer i kvanteknologiudviklingen ved at etablere en kvantecomputer, hvor alle dele kan åbnes, undersøges og udvikles.

Professor, Nikolaj Zinner

På IFA er Professor Nikolaj Zinner med at udvikle nye idéer og metoder til at få qubits til at lave de basale operationer, som en kvantealgoritme er baseret på i projektet.

Om projektets betydning for instituttet siger han:

Det er rigtig godt, at IFA er med i et projekt, som vil gøre en større kvantecomputer tilgængelig. Det tror jeg vil være rigtig godt for at få praktisk erfaring med den slags systemer, både for forskere og for de studerende. Så fra det synspunkt så er det vigtigt at være med fra start, så vi kan prøve nogle idéer af på faktisk kvantehardware.

Projektet forventes startet til maj 2024, og du kan læse hele pressemeddelelsen her.