Et institut fuld af liv - unge, ivrige stemmer hørtes på IFA

Efterskoleelever flokkedes til IFA på Science Day d. 4. oktober

Experiment carried out with balls and students watching
Fysikshow laver en bombe. Foto: Karin Vittrup
Rundvisning
Mads Fredslund der taler
Mads Fredslund Andersen præsenterer. Foto: Karin Vittrup
Studerende laver is
Eleverne laver is sammen med Fysikshow. Foto: Karin Vittrup

Onsdag d. 4. oktober inviterede instituttet unge skoleleever til Science Day 2023 i samarbejde med Naturvidenskabernes hus. Arrangementet er planlagt og udførst af Ligestillingsudvalget på instituttet ved formand Steen Brøndsted og koordinator Karin Vittrup.

Onsdag morgen trådte eleverne fra Frijsenborg Efterskole ind på IFA. Nogle hverken for første eller sidste gang, nogle med stor nysgerrighed og nogle stadig søvndrukne.

Som en del af Science Day hjælper vi med at sætte fokus på diversitet i de naturvidenskabelige og teknologiske fag. Formålet er at inspirere børn og unge uanset køn, religion, etnicitet og kultur og vise dem, hvordan en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi kan se ud.

På nationalt plan besøgte eleverne på Science Day virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner, hvor de mødte rollemodeller, deltog aktivt i virkelighedsnære workshops og fik inspiration til deres fremtidige valg af uddannelse og job. Og vi gav de unge et billede ind i hvordan det er at studere og arbejde på vores institut samt gav dem en ide om hvilke jobmuligheder en uddannelse i fysik og astronomi kan give.

Dagen bød på

- en varm velkomst fra Viceinstitutleder, Lars Bojer Madsen, som bl.a. imponerede eleverne ved at sætte tal på nogle af de ting fysikere kan regne på og ved at skrive Schrödingers ligning op. En elev spurgte "kan alle her denne der ligning?"

- en guided tour ved Besøgsservice rundt på instituttet for at se bl.a. ASTRID2, øvelokaler og vores smukke udsigt fra kantinen på 7. sal

- Inspirerende præsentationer fra tre af vores kollegaer, som har gjort fysik og astronomi deres levevej. Adjunkter, Christina Kjær og Rosana Martinez Turtos og Astronom og Teleskope and Satellite Manager Mads Fredslund Andersen fortalte og svarede på spørgsmål om deres passion for fysik og astronomi og deres vej til hvor de er i dag.

- mulighed for at få snitterne i begivenhederne sammen med Fysikshow. En flaske blev sprunget i luften under fugtige omstændigheder til stor begejstring for de unge, Alle fik lov til at prøve at lave is med flydende nitrogen, fryse en ballon og implodere en sodavandsdåse.

"Jeg satte pris på at møde disse unge mennesker. Jeg kan godt huske udfordringerne med at tage uddannelsesvalg i deres alder. Jeg er glad for at kunne hjælpe dem med at visualisere en mulig uddannelses- og karrierrevej, og for at give dem en bedre forståelse af de muligheder en uddannelse i fysik giver." Christina Kjær, Institut for Sysik og Astronomi