Delphini-1 er godt på vej til ISS

Falcon 9 raketten med Dragon strøg perfekt mod himlen onsdag klokken 19:16 og vores AU satellit var ombord

Spændingen udløses: Delphini-1 er på vej. Foto: SK/AU foto

Delphini-1, Aarhus Universitets første satellit, er nu med i kredsløb om Jorden ombord i fragtrumskibet Dragon.Opsendelsen, som European Space Agency (ESA) har stillet til rådighed for Aarhus Universitet, skete onsdag den 5. december. under en høj, klar himmel fra Kennedy Space Center, under overværelse af studerende og medarbejdere, som har været med til at samle og afprøve satellitten.

Meet the Crew! Spænding før opsendelsen. Foto: H. Andersen/ST Kom

Lørdag middag kobles Dragon til Den Internationale Rumstation ISS, og i løbet af de næste par måneder får de travle astronauter tid til at sende Delphini-1 ud i sit eget kredsløb. Først da kommer den til live, og det rigtige arbejde for de studerende begynder, med afprøvninger og radioforsøg og billedoptegelser af Jorden og stjernehimlen.

Falcon 9 rakettens 2. trin følges på vej. Foto: SK/AU

I Søauditorierne på Aarhus Universitet holdt de tre deltagende institutter åbent hus for omkring et hundrede spændte tilskuere. Lektor Rune Hylsberg Jacobsen fra Institut for Ingeniørvidenska og lektor Christoffer Karoff fra Institut for Geoscience og Institut for Fysik og Astronomi fortalte om projektet og om selve opsendelsen, efter at Dekan for Science and Technology, Niels Chr. Nielsen havde budt velkommen. Publikum havde lejlighed til at stille spørgsmål også til vore udsendte i Florida.

Kontoret for Rum i Styrelsen for Forskning og Uddannelse har behandlet og godkendt ansøgningen fra Aarhus Universitet om opsendelse af Delphini-1.

Rumprogrammet på Aarhus Universitet har til formål at give studerende viden og kompetencer inden for rumteknologi – kompetencer, som efterspørges af et voksende danske rumerhverv, som i dag tæller 200 virksomheder.

I Søauditoriet fulgte næste generation rumforskere fortryllet med! Foto: SK/AU Foto

Delphini-1 er realiseret på baggrund af aftaler om den danske deltagelse i European Space Agency og ISS og forventes at kunne opholde sig i rummet i op til to år, før den brænder op i atmosfæren.