Evalueringsskema for
observationskurset
paa Observatorio del Teide
2003
Skriv
baade om positive og negative aspekter. Oplysningerne vil
brugt
i en rapport om kursets forloeb, som indsendes til
instituttet
og studienaevnet. Desuden vil svarene blive brugt
til
at forbedre kurset, som vi haaber at gentage i 2004.
Evalueringer
og rapport vil blive fremlagt paa nettet under
Tenerife
siden.
1.
Projektforberedelse og observationsansoegning.
Var antallet af foreslaaede projekter passende?
ja
Var informationerne tilstraekkelige?
Ja, der var nok til, at man kunne få en fornemmelse af, hvad det
gik ud på, og så kunne vi jo selv spørge, for at få mere at vide.
Forstod
I hvad meningen var med observationsansoegningen?
Ja,
men vi skulle have lidt hjælp til at udfylde den. (eksponeringstid mv.)
2.
Praktiske oplysninger og forberedelse inden kurset
Manglede
i oplysninger?
nej
Blev
de kommunikeret godt nok?
ja
Er
emails og web sider alene tilstraekkeligt som informationskanaler?
Ja,
når man er opmærksom på, at det er vigtigt at holde øje med hjemmesiden og
tjekke mails. Det kom lidt som et chok for mange, at tilmeldingen til kurset
skulle foregå pr. mail. Det måtte man gerne have advaret om på forhånd, f.eks.
kunne man have sendt et brev til alle, og fortalt, hvordan man skulle tilmelde
sig.
3.
Rejse, indkvartering og andre praktiske arrangementer
Var
I tilfredse med rammerne for kurset?
Ja,
meget
Forslag
til bedre former for logistik?
Det
fungerede helt fint
Andre
forventninger til de oekonomiske rammer?
Jeg
havde ikke haft noget imod at betale lidt af turen selv, men jeg skal ikke
klage
4.
Observationernes forloeb
Syntes
I om maaden observationerne var tilrettelagt paa?
Ja,
de var tilrettelagt efter, hvad vi skulle observere, så det var jo det
vigtigste
Var
der behov for mere introduktion eller er det OK med en kort?
Vi
kunne godt have brugt lidt mere introduktion. Mange ting fik vi først styr på
de sidste dage.
Var
MONS teleskopet til visuelle observationer interessant at have
til
raadighed?
Ja,
det var spændende også at observere på den måde også.
5.
Vejledning foer kurset
Ville
I gerne have mere information om udstyr, metoder, krav til
projektet
o.s.v. inden kurset eller var niveauet passende?
Det
var passende. Mange ting omkring projektet skulle vi selv finde ud af, men det
var også en god måde at lære på.
6.
Vejledning under kurset
Manglede
i hjaelp under observationerne?
nej
Fik
I lov i tilstraekkelig grad til selv at observere?
ja
Syntes
I, at observationerne gav Jer de data I forventede at faa?
Ja.
Observationerne var meget godt planlagt, og vejret var godt.
7.
Laerernes kvalitet
Er
I tilfredse med den 'undervisning', I har modtaget?
ja
Er
der omraader, hvor I kunne oenske 'mere'?
nej
Anden
kritik eller ros af indsatsen?
Hans
og Søren var der hele tiden til at hjælpe os, og var engagerede, hvilket var
rart, så udover en lidt for kort introduktion er der ikke noget negativt at
sige om det.
8.
Efterfoelgende projektarbejde
Syntes
I arbejdet med de observerede data var spaendende?
Ja,
selvom der var meget arbejde i at lave små ting.
Fik
I hjaelp nok undervejs?
Ja,
lærerne og de medstuderende var flinke til at hjælpe
Manglede
I ressourcer?
nej
Var
opgaverne af passende svaerhedsgrad?
ja
9.
Rapporteringsformen (HTML)
Er
det OK at aflevere besvarelserne som web dokumenter?
Ja.
Det er noget man skal lære på et tidspunkt, og for mit eget vedkommende er det
første gang, jeg laver en web-side.
Havde
I problemer med at fremstille disse web sider?
Ikke
meget. Vi benyttede Netscape-composeren, og det eneste vi skulle bruge lidt tid
på, var at gemme vores idl-grafer som jpeg-filer.
10
Kurset som helhed betragtet
Hvad
er Jeres generelle indtryk af hele forloebet? Godt, skidt,
fremragende
eller hvad? Giv nogle faa hovedpunkter.
Højdepunktet
var selve turen, hvor jeg synes, det praktiske var virkeligt godt planlagt. Det
var også rigtig godt at prøve selv at observere med IAC80, og den tid vi fik
tildelt var tilstrækkelig til at vi både kunne nå at få de billeder vi havde
brug for, og samtidig kludre en del og lære af vores fejl.
11.
Anbefalinger til forbedringer med henblik paa kommende kurser
Skriv
de vigtigste forslag til forbedringer her. Vi har nu etableret
en
ramme for et nyt kursus, og vi kan naeste gang faa tid til at
finpudse
detaljerne, men hvilke?
Som
nævnt bør i se på selve tilmeldingen, så der ikke, som i år, sker det, at
studerende, som burde komme med på turen ikke kommer det, fordi de ikke har
læst mails.
Skemaet
udarbejdet 3. juli 2003 af Soeren Frandsen