Evalueringsskema for observationskurset

                  paa Observatorio del Teide 2003

 

 

Skriv baade om positive og negative aspekter. Oplysningerne vil

brugt i en rapport om kursets forloeb, som indsendes til

instituttet og studienaevnet. Desuden vil svarene blive brugt

til at forbedre kurset, som vi haaber at gentage i 2004.

Evalueringer og rapport vil blive fremlagt paa nettet under

Tenerife siden.

 

1. Projektforberedelse og observationsansoegning.

 

Var antallet af foreslaaede projekter passende?  

ja

 

Var informationerne tilstraekkelige?       

Ja, der var nok til, at man kunne få en fornemmelse af, hvad det gik ud på, og så kunne vi jo selv spørge, for at få mere at vide.

 

Forstod I hvad meningen var med observationsansoegningen?

Ja, men vi skulle have lidt hjælp til at udfylde den. (eksponeringstid mv.)

 

 

 

2. Praktiske oplysninger og forberedelse inden kurset

 

Manglede i oplysninger?

nej

 

Blev de kommunikeret godt nok?

ja

 

Er emails og web sider alene tilstraekkeligt som informationskanaler?

Ja, når man er opmærksom på, at det er vigtigt at holde øje med hjemmesiden og tjekke mails. Det kom lidt som et chok for mange, at tilmeldingen til kurset skulle foregå pr. mail. Det måtte man gerne have advaret om på forhånd, f.eks. kunne man have sendt et brev til alle, og fortalt, hvordan man skulle tilmelde sig.

 

 

 

3. Rejse, indkvartering og andre praktiske arrangementer

 

Var I tilfredse med rammerne for kurset?

Ja, meget

 

Forslag til bedre former for logistik?

Det fungerede helt fint

 

Andre forventninger til de oekonomiske rammer?

Jeg havde ikke haft noget imod at betale lidt af turen selv, men jeg skal ikke klage

 

 

 

4. Observationernes forloeb

 

Syntes I om maaden observationerne var tilrettelagt paa?

Ja, de var tilrettelagt efter, hvad vi skulle observere, så det var jo det vigtigste

 

Var der behov for mere introduktion eller er det OK med en kort?

Vi kunne godt have brugt lidt mere introduktion. Mange ting fik vi først styr på de sidste dage.

 

Var MONS teleskopet til visuelle observationer interessant at have

til raadighed?

Ja, det var spændende også at observere på den måde også.

 

 

 

 

5. Vejledning foer kurset

 

Ville I gerne have mere information om udstyr, metoder, krav til

projektet o.s.v. inden kurset eller var niveauet passende?

Det var passende. Mange ting omkring projektet skulle vi selv finde ud af, men det var også en god måde at lære på.

 

 

6. Vejledning under kurset

 

Manglede i hjaelp under observationerne?

nej

 

Fik I lov i tilstraekkelig grad til selv at observere?

ja

 

Syntes I, at observationerne gav Jer de data I forventede at faa?

Ja. Observationerne var meget godt planlagt, og vejret var godt.

 

 

 

7. Laerernes kvalitet

 

Er I tilfredse med den 'undervisning', I har modtaget?

ja

 

Er der omraader, hvor I kunne oenske 'mere'?

nej

 

Anden kritik eller ros af indsatsen?

Hans og Søren var der hele tiden til at hjælpe os, og var engagerede, hvilket var rart, så udover en lidt for kort introduktion er der ikke noget negativt at sige om det.

 

 

 

8. Efterfoelgende projektarbejde

 

Syntes I arbejdet med de observerede data var spaendende?

Ja, selvom der var meget arbejde i at lave små ting.

 

Fik I hjaelp nok undervejs?

Ja, lærerne og de medstuderende var flinke til at hjælpe

 

Manglede I ressourcer?

nej

 

Var opgaverne af passende svaerhedsgrad?

ja

 

 

 

9. Rapporteringsformen (HTML)

 

Er det OK at aflevere besvarelserne som web dokumenter?

Ja. Det er noget man skal lære på et tidspunkt, og for mit eget vedkommende er det første gang, jeg laver en web-side.

 

Havde I problemer med at fremstille disse web sider?

Ikke meget. Vi benyttede Netscape-composeren, og det eneste vi skulle bruge lidt tid på, var at gemme vores idl-grafer som jpeg-filer.

 

 

 

10 Kurset som helhed betragtet

 

Hvad er Jeres generelle indtryk af hele forloebet? Godt, skidt,

fremragende eller hvad? Giv nogle faa hovedpunkter.

Højdepunktet var selve turen, hvor jeg synes, det praktiske var virkeligt godt planlagt. Det var også rigtig godt at prøve selv at observere med IAC80, og den tid vi fik tildelt var tilstrækkelig til at vi både kunne nå at få de billeder vi havde brug for, og samtidig kludre en del og lære af vores fejl.

 

 

 

11. Anbefalinger til forbedringer med henblik paa kommende kurser

 

Skriv de vigtigste forslag til forbedringer her. Vi har nu etableret

en ramme for et nyt kursus, og vi kan naeste gang faa tid til at

finpudse detaljerne, men hvilke?

Som nævnt bør i se på selve tilmeldingen, så der ikke, som i år, sker det, at studerende, som burde komme med på turen ikke kommer det, fordi de ikke har læst mails.

 

 

 

 

 

Skemaet udarbejdet 3. juli 2003 af Soeren Frandsen