Udstyr - teleskoper og sådan noget

Vi vil gerne give en stjernekikkert som gave

Spørgsmål 15. december 2016 fra Carsten:

Vi vil gerne give vores søn en stjernekikkert i julegave, men hvilken er bedst at starte med.
Den skal kunne vise ting, som ikke kan ses med det blotte øje (Saturns ring, Oriontågen o.s.v.), men heller ikke være så avanceret, at der skal en computer til at styre den.
Med andre ord: En god begynderkikkert som kan give nogle gode oplevelser.

Kender du til et specielt mærke eller en speciel type, så vil vi meget gerne høre om det.

Svar:

Det er ikke helt så simpelt:  I kan sagtens købe en stjernekikkert med stativ eller en bordmodel til et par tusinde eller tre (mindre kan IKKE gøre det), men så er det en kikkert, som det vil kræve stor motivation at lære at bruge – det er en lang og omstændelig proces, lidt ligesom at lære at køre på cykel: intet virker, før man har lært sig det hele.
De computerstyrede kikkerter (hvor computeren er indbygget), som kan fås fra omkring kr 4000 gør det meget lettere, og man kommer lynhurtigt til det sjove: at se på stjerner og planeter.
Der er ingen billige løsninger, som kan anbefales. Jeg kender af erfaring til to firmaer, hvor man får en god behandling, men der er sikkert flere: ASTRO i Aalborg eller Mogens Zachariassen på Lolland. Deres webadresser er henholdsvis
http://2astro.dk/  og   http://astro-optics.dk/(disse adresser gives som service til spørgeren. Aarhus Universitet garanterer på ingen måde for et eventuelt køb)    ojk

Kikkertkøb til begynder.  november 2020

Er dette et fornuftigt køb til en begynder:

Astromaster 114

mvh Aase

Kære Aase.

Teleskopet er absolut et fund til kr 1900 men den er ikke computerstyret. Den medfølgende Starry Night software er udmærket, men kobler ikke til teleskopet. Det er blot et computerprogram. Det er en Newton spejlkikkert, hvor okularet sidder på siden, så man kigger ‘på tværs’ af sigteretningen. Dvs den er ikke ret intuitiv at pege med. Newtonkikkerter er notorisk gode til at komme ud af oplineering, så billedet bliver dårligt. Man har ofte brug for at kollimere spejlene, og det er en træningsopgave. Optikken er helt sikkert i orden, når det er fra Celestron.

Når du siger, det er til en absolut begynder, er jeg noget skeptisk. Vedkommende skal være meget motiveret for at komme godt i gang - ellers ender den som den typiske ‘konfirmationskikkert’ i et skab.

Men hvis det er prisrammen, så er det ikke et dårligt køb. Computerstyringen er altså vigtig, og regn ikke med, at man senere kan tilkøbe computerstyring til denne her. Det bliver bøvlet.

Mit sædvanlige alternative råd ville være en prismekikkert med bøjle og fotostativ, men det kan ikke fås i en ordentlig kvalitet til den pris.

mvh Ole.

Hvordan vender Mælkevejen på en dato

Hej!

Findes der et opslagsværk, almanak etc., der præcist viser/beskriver, hvor mælkevejen befinder sig på himlen – dvs. ses fra Danmark året igennem?

På forhånd tak for svaret!

Venlig hilsen Ib

Hej Ib.

Jeg håber, jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt:  Mælkevejen kan ses på himlen fra Danmark hele året. Det, vi kan se, er altid den samme halvdel - vil man se resten, må man rejse til sydligere himmelstrøg. Men Mælkevejens bue over himlen vender forskelligt på de forskellige årstider og i løbet af natten på grund dels af Jordens omdrejning, og dels Jordens bane om Solen.

Du kan finde masser af himmelkort med Mælkevejen på, på internettet, og jeg kan anbefale det gratis stjernehimmelprogram Stellarium. Du kan også finde kort over himlen for hver måned eller for de fire årstider, for eksempel detteher fra amatørastronomerne i Aalborg:   http://stjernehimlen.info/?page_id=1677

Hvis du vil have en dynamisk grafisk fremstilling af Mælkevejens bevægelse over os i år og dag, kan jeg anbefale at anskaffe et drejeligt stjernekort; en planisfære. Den kan indstilles til ethvert klokkeslet året rundt. De fås i flere versioner i boghandelen, og jeg har en version som vedføjede billede til salg for krl 65 plus forsendelse, så regn med ca kr 100 i givet fald. Mælkevejen er den lyse stribe hen over det blå stjernekort.

Ole

Stjernekort for andre breddegrader

Min kæreste og jeg skal til Fransk Polynesien og sejle i 2 måneder, og jeg ville give ham et stjernekort i julegave, så vi sammen kan nørde stjerner. Men jeg er i tvivl om stjernekort kun er vejledende fra den nordlige halvkugle, eller om man også kan anvende dem ved ækvator?

Måske du ved det?

Mvh Caroline.

Hej Caroline.

Det, I har brug for er en planisfære; et drejeligt stjernekort, som passer til det breddegradsområde, som I skal opholde jer i, dvs omkring 20° sydlig bredde. Normalt har Steno Museet i Aarhus disse stjernekort hjemme for forskellige bredder, og de koster et par hundrede kroner. Alternativt kan I selvfølgelig bruge en af de apps, som fås til smartphones, men jeg kunne forestille mig, at der til havs ville være problemer med at slæbe telefonforbindelsen med!

Venlig hilsen Ole