Studenterkollovium - Dina Sofia Mortensen: Jagten på liv i rummet

Torsdag 22. oktober 2020,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud

På billedet ses den beboelige zone, et praktisk første estimat for beboeligheden af en exoplanet, for Solsystemet og for exoplanetsystemet Trappist-1.

Supervisor: Kai Finster

I lang tid har mennesker været optaget af muligheden for liv uden for vores egen jord. Med den udvikling der sker inden for astronomisk udstyr kunne man synes vi snart burde være tættere på at kunne besvare et af de helt store spørgsmål på dette område: Er vi alene?
Men måske er det ikke helt så ligetil, som nogle astronomer vil få os til at tro.
I dette kollokvium vil jeg se nærmere på hvordan man kan finde de steder i universet, hvor livet ville kunne trives.
Jeg vil komme omkring de krav man opstiller for at vurdere beboeligheden af exoplaneter, og hvordan man ville kunne detektere tilstedeværelsen af liv på fjerne verdner.
I løbet af kollokviet vil jeg se nærmere på Trappist-1 systemet, et spændende planetsystem der opfylder nogle af disse krav.
Afslutningsvis vil jeg bruge Seager-ligningen til at undersøge hvor vi står i forhold til at opdage tegn på liv.