Studenterkollokvium - Thomas Guldager Skov: ISOLTRAP: CERN's ultrapræcise badevægt for eksotiske atomkerner

Torsdag 23. februar 2017,  kl. 15:15 - 16:00

Thomas Guldager Skov

ISOLTRAP: CERN's ultrapræcise badevægt for eksotiske atomkerner

Supervisor: Hans Otto Uldall Fynbo

Date: 23/2 15:15

De fleste forbinder af gode grunde CERN’s fysikprogram med kollisioner ved meget høje energier, men CERN er meget andet end højenergifysik. Ved ISOLDE-faciliteten skabes sjældne og kortlivede isotoper ved de kernereaktioner, der opstår når protoner fra CERN’s acceleratorkompleks skydes mod et target, fx bestående af urancarbid. I dette kollokvium vil jeg gennemgå hvordan man ved ISOLTRAP-eksperimentet bestemmer massen af disse isotoper. En proces der indeholder mange udfordringer grundet lave produktionsrater, stor kontamination og korte levetider. I praksis fanges ioniserede isotoper fra ISOLDE i en Penning-fælde, ionernes bevægelser exciteres, og massen bestemmes derefter ved time-of-flight målinger fra fælden til en detektor. Disse massemålinger bruges ikke blot som data i kernekort, men giver indsigt i kernestruktur, astrofysiske processor og kan endda bruges til fundamentale tests af standardmodellen.